Älvkarleby | Laxtrofén 2013 - Nytt personligt rekord samt största laxen! Vikten: 15,8 kg


 
 
Lördagen den 15 juni kommer vara en speciell dag för mig från och med nu! Laxtrofén i Älvkarleby stod på agendan, men jag hade inga större förväntningar
när jag brummade ner till fisket. Solen flödade över de som kommit för att göra upp om segern, och
värmen gjorde nog att flera använde solskydd Jag mötte
upp Orsa-Tamer som jag skulle övernatta hos,inför fisket på söndagen och Fallens dag, som var dagen efter tävlingen. Resten av gänget var också på plats,
Pg, Hikmet m.fl! Jag bestämde mig för Korallen nästan på en
gång, och gick ner till Björken som vetter mot Pumpgropen. 92 STYCKEN
deltagare blev det till slut som tävlade om de fina priserna! För att göra en lång
historia kort så fick jag ett bottennapp(trodde jag:-))Höjde då spöt och nu kom
de karekteristiska knyckarna , en lax hade bitit över min "Babsan Salmon special"




Efter en drill som varade i ca. 5 minuter när fisken väl låg i håven kunde
vi se att det var en fisk av bästa kaliber. På en bra våg så stod siffrorna 15,8 kg!
Hade efter detta svårt att koncentrera mig på fiske! Nåväl, största fisken för dagen
hade jag så här långt men det var ju en hel de timmar kvar och några av älvens
rutinerade "fiskare" hade fått fisk, och största sammanlagda vikten vann hela
tävlingen. Och jag snubblade på målsnöret, 1 hekto skiljde mellan mig och Roger
Mellberg! Grattis minken!  Jag vann klassen största fisk i alla fall vilket känns jättebra.
Finns en del film från min drillning av laxen men orkar jag inte redigera ikväll utan
det får bli en annan dag! Återigen lyfter jag på kepsen för Älvkarleby Sportfiskeklubb för
ett fint arrangemang! Om ett par dar kommer en film från lördagens tävling!
Nu sova, är så trött!
 
Fallens dag!
De olika vädersiterna hade utlovat regn och rusk denna söndag men så blev det inte.
Ett napp hade jag under fisket idag, det var allt men det fanns andra som lyckades!
Dagens roligaste fångst blev Jonnys
första lax, en blank och fin fisk 8,5 kg!
Stort grattis - nu är du antagligen fast i
ett livslångt beroende! Hoppas vi ses på älvkanten framöver!

 
Jari Helin  14,6 kg



Kommentarer