Gäddfiske | Nu rullar det på!

I förrgår så snackade jag ihop mig med Mårten, min polare från
ForshagaAkademin.Han sa att han är på hemmaplan och redo för
att fiska gädda, trots ett brutet ben och gips. Riktig krigare!
Vi bestämmer oss för att fiska imorgon (onsdag).
Sagt och gjort så tar jag tåget, ca 30 minuter senare är jag framme.
Och efter en liten promenad så möter jag upp honom vid båten.
Allt fixat, bara att dra ut. Solen skiner och bromsarna surrar,
inte optimalt gäddväder kanske, men det ska inte stoppa oss.


Efter en liten roddtur är vi framme på favoritbranten, jag drar på
Dollarstore-jerken och landar dagens första snipa relativt snabbt.
Tyvärr inhalerar snärtan betet totalt och satte sig runt gälbågarna,
efter lite trixande så lyckas vi få lös krokarna utan att göra mos av
käften på gäddstackarn. Branten som går från 2 till 8 meter var inte
alls som jag minns den från i höstas, då vi plockade fina gäddor där
på gummibeten. Men idag verkar inte gäddorna alls vara hemma.


Vi byter plats och ankrar upp på en annan brant som Mårten känner till,
han drar på en Zalt som man kan spinna hem snabbt utan att få den
för högt upp i vattenmassan. Tar inte många kast innan jag hör
"Jajameeen, bättre fisk!!!". Hon bjuder upp på en bra kamp innan
vi får se henne första gången. Lätt en 6+ fisk iallafall! Precis när jag
ska ta gälgrepp på henne så sticker hon iväg i en sista rusning
.. och släpper.. Så jävla tråkigt! Det skulle vara årsbästa för Mårten
i år och jag känner mig lite skyldig eftersom jag skulle kunna tagit
gälgrepp tidigare. Men that's life. 


Jag byter bete till en Alien-eel, som levererade några fina vid
mitt senaste besök. 
Tar inte mer än 2-3 kast innan det smäller
på bra igen! Känner direkt att det är en fisk i samma storleksklass,
om inte större! Eftersom jag har så pass lång lina ute, och fisken
är riktigt stark och går på rusning efter rusning så tar det ett bra
tag innan vi ser fisken för första gången, och vilken besvikelse..
Det visar sig vara en fisk i 5-kilosklassen. Ruggigt stark firre.



Mårten langar finbild på finfisk!
 
Efter denna firre så blir vi kvar ett tag till och nöter ordentligt, men
ingen av oss känner något mer. Vi bestämmer oss för att dra iväg
till ett utlopp en bit bort, där det har plockats en del fina strömgäddor
med någon 6a på topp. Våran polare Mattias hänger på i sin lilla eka
också. Vi trollar oss dit, det enda som händer är dock en liten kilosgädda
som tar på Mattias vobbler. Väl framme så känns det ruskigt giftigt,
med två bakvatten på båda sidor om utloppet som är 3-4 meter djupa
och buskar hela vägen ner i vattnet. Känns idealt för lite bättre fisk.



Men efter 2 timmar nötande och inte ett hugg, så kan alla instämma
att det är något som är fel. Denna plats är ett populärt ställe att
bottenmeta på med löja, och allt som kommer upp bonkas berättar
Mårten och Mattias. Det kan ju förklara en del.
Hungern börjar göra sig påmind och vi kläcker den briljanta idén att
beställa pizza! Eftersom Mattias har motor så kan ju han sticka och
hämta den på nolltid. Efter att vi har ringt och beställt, så sticker
pizzabudet Mattias iväg! Men han kommer bara 100 meter innan han
körde på en sten och pajade brytpinnen... Helvete. Och den stackars
pizzabagaren har ju redan börjat göra pizzan..
Dock så fixar Mårtens farsa biffen och hämtar pizzan och släpper av
den vid oss och lämnar även en brytpinne! Dagen är räddad!
Mätta och belåtna sticker vi tillbaka till samma plats där vi fått fisk.
Även denna gång verkar Alien-eel vara melodin, en fin fisk mellan
3-4 kilo klipper den precis vid båten.
 

 

3-0 till mig! Strax därefter höll det på att bli 4-0 då ett riktigt kraftfullt
hugg följs av några tuuunga gungningar innan den väljer att kliva av..
Även det var en bra fisk, mycket möjligt att det var samma fisk som
Mårten tappade några timmar innan då det var på samma plats.
Surt men sånt som händer.. Efter detta hade vi inte några krafter kvar
och vi bestämmer oss för att fortsätta dagen efter. 

Dag 2 inleds starkt av Mårten som visar att det inte blir lika lätt för mig
idag, 3 snabba på 15 minuter.
Alla dessa blir lurade av en Glidin' rap och min alien-eel känns genast
ruskigt ohet.
Medans solen gassar på och våra axlar blir rödare och
rödare så verkar fisken stå och trycka långt ner på botten, för de
kommande 5-6 timmarna lyckas vi inte landa en enda fisk. Till slut
plockar jag en tröstgädda på min kära Hellhound, ungefär lika stor
som betet men det är skitsamma. Slapp bli fiskf*tta iallafall.
Vi bestämmer oss för att ge upp. Två riktigt sköna dagar, och
om en månad efter Mårtens praktik i Siljan ska vi ut på våran
kanotresa! Börjar redan bli taggad.
Nya tag imorgon på hemmaplan!

/ Leo Kangas

Kommentarer