Norge | Nicke och Tomas har besökt Laerdalselva med sina flugspön - 2,5 dagar och 6 fiskar mellan 6 - 13 kg



03:00. Klockan ringer. Trött som en............ Vaknar och kliver upp. Vet ju att Tomas står på parkeringen i Valbo och väntar. Strul, strul strul. Iväg en kvart sent och det är mycket det i laxfiskemått mätt. 10 timmar senare landar vi på Västlandet. Sogn och Fjordarne. Första dygnet går åt till att insupa atmosfären och boa in sig. Mr "M" kommer upp till hyttan och har landat sin femte lax på inte ens ett dygn. Frustrationen växer. Fem lax på så kort tid på ETT spö. Detta händer inte. Frukosterar och väntar. Färden går nu mer västerut och vi får rapporter att Mr "M" fått en 100 cm till och hans bror en likadan. Väl på nya valdet som vi skall fiska får vi en rejäl genomgång av grundägaren som visar alla pooler och poängterar att här är det c&r som gäller. Något som vi inte är främmande för. Jag är ansvarig för första kvällsmiddagen och skickar därför ner kompis Tomas ner till älven då han är en "disaster"  😍 i köket.
Det visade sig vara ett bra val. Han sms'ar efter någon timme och meddelar en landad 11 kilos. NU ÄR VI PÅ "G". På med dykardräkten och ner till älven. Fiska andra sidan du, är beskedet från Tomas. Efter ca 20 kast nyper det i och jag får mitt livs resa. 20 min senare landar jag en första 13 kg lax i denna Västlandsälv.
Tisdagen går och inget  händer. ROTENON-varning tänker vi  Tomas har en rejäl rivning i grejjerna men det är allt. Onsdag och fiske ovan gångbron. Nöter på på f,m och åker och hämtar hövdingen på flyget. Onsdag e,m och jag har lovat BBQ ribbs middag och så blir det.  Klockan går och vi har fiske nedanför bron. Kommer ner till Hauken och Tomas påpekar att det är du som har andra sidan i kväll.  Går över bron och gör ETT kast. Pang...... Där sitter 10 kg, Ropar på Tomas och han kommer som en gasell över bron och hjälper mig landa denna skönhet.................................... Tänk att mer än halva nöjet med laxfiske-är att ha förmånen att ha kamrater som man trivs med. Tomas Lundqvist. Du är en sådan. Återutsatt och klart, konstaterar att kroken måste bytas. Söndertuggad och dan.  Byter den och går ut till samma ställe. Rapar ut 15 m lina och lägger ut. PANG. Ny fisk. Skriker TOMAS. Kom hit? Han löper åter igen som en gasell och hjälper mig att landa kvällens andra 10 kilos. Va fan händer? Två kast, två lax på 10............... Nej du Tomas, nu orkar jag inget mer. Åker och hämtar hövdingen på andra sidan älven och släpper av honom på hyttan.




Fortsätter upp till Tomas och ringer och frågar om han vill ha hämtning. Svaret blir NEJ.
Jag fiskar på. Ringer dig när jag vill ha hämtning. Hinner inte mer än ner till hyttan när
telefonen ringer. HALLÅ! Vänd om. Fisk på här. Rejsar ner och ser Tomas landa en
storlax igen. Kramkalaset vet inga gränser och det ser ut som att Barca vunnit
Champions League.
Två och en halv dags fiske. 6 fiskar mellan 6 - 13 kg. Helt sjukt
............ I min värld. Och i den världen unnar vi de som vill ha en röjkelax att ta den hem.
Men för framtida generationer. C&R please!


Nicke & Tomas!

 
 

 

Kommentarer