Flugfiske | Gloppen vecka 29 14-18/7 - Tomas Lundqvist avlägger rapport ifrån Norge-resan!

Jag hade fått förmånen att fiska Gloppen under några dagar vecka 29 tillsammans med goda vänner och 2instinct. Förväntningarna var skyhöga med tanke på hur fisket varit under förra säsongen. Vi började vårt fiske kl. 16.00 på söndagen och ivriga som kalvar på grönbete vinglade vi ner till älven,  och nästan direkt kom rapporter om en tappad storlax!


Tankarna for igenom skallen hur ska det här sluta?  Men timmarna gick och huggen uteblev! Snacket började gå! Den stora frågan  var är det någon fisk på älven? Eller är vi här för tidigt? Svaret var enkelt,  Gloppen var lite sen och ja vi var där lite förtidigt, men dom få laxar vi såg var riktigt stora, och hoppet är det sista som överger en fiskare.






Jag hade bestämt mig för att ge havsöringen en match, så dagen innan
natten till  dygn tre hade jag "rekat "ett ställe som jag visste höll stor havsöring.
Under dagens ljusa timmar hade jag mätt upp en linlängden och gjort en
markering på skjutlinan så att jag visste att jag fiskade effektivt på just
den platsen när det blev mörkt.


Mörkret började så sakta inta Gloppen och jag tyckte det började bli läge att utföra min plan. Plötsligt - men innan jag nått fram till det "heta" så stramade det till i linan! Äntligen fisk på! Kände ganska snart att det var en mindre fisk så jag tog in den så fort jag kunde och krokade av den. Det var en vacker havsöring på ca 1-1,5 kg. Fick en till nästan direkt efter som var i samma storlek,
det kändes ändå gött att ha lite kontakt med fisk.

Men så plötsligt när jag kommer ner på det "heta" så drar det till ordentligt  i grejorna jaaaa! Äntligen en "bra" fisk, hjärtat började slå benen skakade faaaan va skönt! Och med 22 timmars fiske i kroppen utan sömn så är ett
sånt här napp extra underbart, plus att min plan funkade! Fisken gjorde tre riktigt häftiga rusningar i ytan innan jag lyckades landa den. En alldeles
underbart vacker havsöring och fet som en fotboll och blank som en spegel.
Fisken mättes till 85 cm innan den åter fick friheten.


Tack Gloppen för en fantastisk fiske upplevelseResan till Gloppen älven är minst lika spännande som själva fisket,
resan går i över och under berg/glaciär/fjord.
























Tight Lines Tomas Lundqvist

Kommentarer