Miljö | Fiskeutsättningar eller inte?

Satt och läste på ett socialt forum när följande tråd dök upp!


 

 

 


Jag citerar:
Martin "
Förstår inte riktigt hypen med att det fångas lax
just nedanför
kraftverksdammar där fisken samlas i stora mängder för
att dom inte kommer längre!? D
et gratuleras till höger och vänster så
fort någon fångar en lax ur dessa "put & take" vatten.



Visst, det krävs en hel del nötande ändå för att få laxen att hugga men
det är ändå ingen
heroisk bedrift att lyckas fånga en lax ur dessa stora
fisksamlingar. Min tanke är egentligen: är det såhär vi vill ha det i
framtiden och är det därför det ska uppmärksammas så mycket,
så utfasningen av fiskutsättningarna inte ska bli av?


Detta fick ju mig som både sportfiskar i sådana typer av älvar
och som bloggar om detsamma att bli både förbannad och
sedan vilja ge min syn på det hela -
här nedan följer vår diskussion i sin helhet:

Tony:


Hur många vildlaxälvar finns det i Sverige? Ska bara de som har "råd" eller bor i
närheten av de o
reglerade älvarna få tillgång till laxfiske? Nej sluta med utsättningar,
Vattenfall med fler bli säkert glada, h
ar vi engång för alla sagt att de slipper bidra
så är det slut för all evighet! Våra kraftverksdammar finns

ju här, och det lär dröja många decennier innan det byggs omlöp
om det överhuvudtaget görs osv. Jag är också för en utfasning

av odlad fisk, men jag vill fiska lax också utan att bli ruinerad!
Vi kanske ska stänga alla P & T vatten överallt också! Finns säkert
1000 -bröder i dom som vi
bör vara rädd om också!

Martin:

Vet att jag stack ut hakan när jag skrev det där.. men drömmen är ju ändå att få
till öppna vandringsvägar, förutsättningar till lek för fisken, få till bestånd som klarar
sin egen reproduktion. Vi har skellefteälven här som är likadan med totalt stopp och
mängder med lax nedanför dammen.


Min tanke är bara att jag tycker det är märkligt att dessa platser ska framhållas
som helt fantastiska, med mängder av lax och öring. Det finns massor med människor
som inte förstår att det är odlad fisk det handlar om, utsatta i enorma mängder...

Därför begriper inte heller dessa människor varför det ska sättas kvoter i havet
o.s.v, för det finns ju hur mycket lax som helst.

 
 
Tony:
Förstår det men ska utfasningen ske, så måste vi ha vandringsvägar "innan" vi slutar. Våra vänner i kraftverken är inte snabba. Här hos oss protesterade vi mot att de skulle se till att fisken kunde ta sig ut från fallen när det går mycket vatten. De skjuter på det hela tiden...tror inte att de bryr sig nämnvärt mycket! Och med tanke på vad ett omlöp kostar lär de inte jubla direkt. Sen tror inte jag regeringen prioriterar dessa frågor. Se på känkraften, den finns kvar. Fisket runt dessa P& T "diken" har andra vinster än bara det om att rädda vildlaxen. Många ungdomar bedriver fiske, fler och fler ansluter, vilket gör att många fiskar istället för att hitta på bus. Ungdomar och äldre kommer närmare varann. ja det finns säkert massor av anledningar.
 
Martin:
Jo jag vet att det finns mycket positivt runt dessa fiskeplatser också och att det precis
som kring en oreglerad vildlaxälv bidrar till ekonomiska vinster till hela bygden runtom.
Frågan är om det nånsin kommer göras åtgärder med vandringsvägar o.s.v när allt
bara framhålls som positivt? Folket är ju nöjda med det här, varför ska vi ändra på nånting?
-Kan man tänka sig politiker och energibolag säga.


Intresset bland kraftverksägarna är nog riktigt svagt, läs: ”Jag tror på vattenkraften, när jag besöker ett vattenkraftverk tycker jag att det är vackert, och jag är stolt över vattenkraften.” Citat Fortums VD
 
Vad anser du? Ge gärna din syn på detta här nedan - klicka på kommentarer!
 
 

 

Kommentarer

  1. Det här är drömmen:
    http://issuu.com/62597/docs/mmf3
    Sida 145-147.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du vill bidra med en kommentar, var vänlig signera med ditt namn: