Testeboån | Kanotresan 2013!



Kanotresan som numera har blivit en tradition för min del vart återigen en succé.
Fastän vädrets makter inte riktigt var på våran sida så hade vi riktigt kul och vi
lyckades landa sjuka mängder fisk, många i riktigt fina storlekar! Bara efter första
dagen kunde vi räkna in över 50 borrar och ca 20 gäddor. Sammanlagt fångade v
i säkert 300 abborrar med en topp på 1.2 kg och några riktigt fina gäddor med
en 6+ som största fisk. Eftersom det är så fruktansvärt mycket att berätta om
så kommer jag försöka korta ner det lite..


Dag 1
Efter att vi hade hämtat kanoten hos Mårtens mycket vänliga mormor och morfar,
så sjösatte vi i Ockelbo och förväntningarna var på topp! Första sträckan är ganska
tråkig och lugnflytande, men efter någon timme så gick vi iland vid ett strömsatt
sund med abborre i tankarna, jovisst var dom på plats! En dryg timme och ca
30-40 landade borrar senare så kan man beskriva det med ett ord. Rivstart. 
Nästa ställe skulle leverera även det, där var det fiske från kanot som gällde.
Efter några abborrar i storlek XS så drog Mårten på en jigg, det skulle visa sig
vara ett bra drag! På några få kast så landar han en knapp 3 kilos och tappar
en 4+ i gälgreppet, det är bra med krut i strömgäddorna!


Bra spöböj!


Mårten på väg att landa en 4+



Kul på UL!

Efter detta så drar vi vidare mot forsarna vi måste besegra, att välta är inget
alternativ! Det skulle visa sig vara lättare sagt än gjort med tanke på rådande
vattenflöde, vi tvingas dra kanoten hela vägen genom forsarna..

Humöret var på topp iallafall!

När vi väl anländer till kolforsen så ser vi att det är en byggställning under tågbron
vilket gör det omöjligt att paddla under.. det sög ju verkligen skit. Vi får alltså bära
kanoten på en liten stig, upp över tågrälsen och ner på stranden vid kolforsen.
Fyfan, aldrig mer!
Vi blir så pass slitna, och klockan börjar närma sig midnatt så
vi beslutar att dra en fuling och tälta på badstranden där. Har nog aldrig sovit
så skönt i ett tält.


Dag 2
Dag 2 börjar rent ut sagt åt helvete, jag lyckas bryta av mitt UL-spö och fisken
verkar inte vara på plats.. Mårtens morsa räddar oss dock och kommer förbi
med ett nytt spö och bullar till oss båda. Goda bullar var det också!
Fisket denna dag går inte till historien som det bästa, men vi lyckas plocka
   några snärtor och lite abborre till käk i alla fall.

På jakt efter de randiga!



Dag 3
Efter en myggig natt i ett vindskydd vid Långsjön vaknar vi upp med ett ruggigt
fiskesug, vi packar våra grejer och placerar oss nedanför en fors, vi plockar först
några mindre abborrar innan Mårten klipper en mycket vacker borre via ett bottennapp! 


Snyggt!


Efter detta så höjs förväntningarna och längtan efter en riktigt stor abborre är stor,
och när Mårten går fast med jiggen igen bakom samma sten och sedan efter någo
n minut kommer loss så smäller det till!
Efter en bra kamp i strömmen så skymtar vi seglet på en riktigt stor borre!
Jag får äran att landa den med tumgreppet och en jublande Mårten har slagit PB!

Abborre 1.2 kg!

Jag drar på en mindre jigg i samma färg, och samtidigt som Mårten är på ett blött
äventyr i forsen så plockar jag ett nytt årsbästa, runt 8-9 hekto!


Eftersom fotografen ligger i forsen får man sköta det själv!


Årets första dopp vart ofrivilligt..
När han väl är tillbaka bakom spöet så gör han det igen, plockar ytterligare
en fin borre runt kilot.. vi har en ny abborrkung i stan!


Bitig är han också pojkvaskern!


Jag får nöja mig med årsyngel..
Vi drar vidare och stannar till vid utloppet till Mellansjön, där plockar vi snabbt
några matabborrar i halvkilosklassen innan det smäller till bra på min spinnare.
Den väljer dock att kliva av, Mårten säger "Jag tar den istället!" och lägger ett
kast åt samma håll. Visst fan smäller det på en riktigt fin gädda, efter en seg
kamp på UL i strömmen så kan jag landa den med ett gälgrepp. Och inte nog
med att man är utfiskad och bestulen så ska den börja leva rövare!
Och det är inte så hälsosamt för händerna!
Gäddjävel!


Schyst krokodil iallafall!
Inte nog med det, strax efter smäller det till igen för Mårten!! Denna gång går
dock fisken vinnande ur striden efter några lååååååånga rusningar. Vi fick inte
ens se fisken och vi kan bara spekulera i hur stor den var.. tyvärr var det
beteslåset som gick upp. Skrottafs!


Jag lyckas i alla fall plocka en lång tröstgädda som har sett sina bästa år på
en Buster Jerk.


Vi paddlar vidare mot Grytströmmarna och på kvällen har vi ett hyfsat fiske
på ytjagande gädda, och jag får lite revansch!
Meterfisk som tog Bustern i ytan!

Efter denna fisk skymtar vi ett bättre vak på samma plats.. vi klunsar om
vem som ska ta de två första kasten. Mårten vinner.. men han lyckas inte
plocka den. Jag lägger mitt första kast i mitten av hans två kast.
Och visst fan smäller det till rejält i nedslaget! Efter en rolig kamp
med många kraftfulla rusningar så säkrar jag den med ett gälgrepp.
Fjärde meterfisken för resan är ett faktum! Denna är i lite bättre kondition
så vi tippar att den väger någonstans runt 6 pannor innan den får simma tillbaka.


Vi fiskar även på ytterligare en fisk, men den ville inte klippa betet ordentligt
så vi börjar röra oss mot tältet. 

Vårat Camp
Dag 4
Efter att vi hinkat i oss lite köttsoppa och Fanta till frulle så rör vi oss mot samma plats som kvällen innan. Mårten inleder med att plocka en fin 3-4 kilos på ett bete från dollarstore(!).




Även jag plockar en runt 4 på samma plats där vi missade fisken igår, mycket
möjligt att det var samma fisk. Även denna på samma Buster som de andra
fiskarna. Den börjar se rätt tuggad ut vid det här laget!

Vi hittar en mindre å som rinner ut i den stora ån, det såg ganska intressant
ut tyckte vi så vi bestämde oss för att utforska den lite! Vi fick lite fina abborrar
och några mindre strömgäddor, men allt är kul på UL! Min Finska spinnare
levererade bra med fisk!

Patriotisk snipa.
Resten av dagen blir ruskigt seg så vi tar en siesta i tältet..


Dag 5
Istället vaknar vi upp på morgonen 12 timmar senare och undrar vad som hände..
Inte mycket att göra åt saken och vi släpar upp kanoten ovanför forsen och ger
oss av mot samma plats som levererade så mycket fina borrar på tidigare
på resan! På första kastet bommar jag en mycket fin gädda, och även Mårten
bommar en fisk även denna gång för att beteslåset pajade.. fan vilken pissig
inledning men även ett tecken på att fisken är i farten trodde vi!
Men icke.. det händer inte så mycket mer förutom några mindre snipor
och ett par halvbra abborrar. Vi sticker ganska snabbt mot nästa ställe,
där säger jag åt Mårten att hålla kanoten stilla en stund så jag kan lägga
ett kast in i en lucka! Första kastet har jag en snipa som jagar betet
men jag säger "Nej jag är ute efter den större som står dääääär!" och
då smäller det till! En riktig kämpe på dryga 3 pannor, landas och blir
pussad på innan den får återvända.


Vi drar några matabborrar innan Mårten får en riktig streak på UL-spöt,
7 gäddor på samma fläck med en meterfisk på topp som plockade spinnaren
framför fötterna på honom! 


Bra fighter!

Vi drar även ett kvällspass senare, Mårten plockade största piken på en liten
Relax-jigg. Det var även en gädda som försökte plocka hans abborre han fick
på spinnare flera gånger, coolt att se!


Fin tjockis!

Efter detta blir det inget mer fiske, båda är ruskigt slitna, trötta och hungriga.
Längtan efter en saftig pizza är stor! 
Får be om ursäkt om det vart lite långt,
men hoppas ni orkade läsa allt!
Ha de! / Leo Kangas



Kommentarer