Älvkarleby | En tappad lax för mig ikväll - är vattenkraften vacker?

Fiskade nedanför kraftverket även ikväll, börjar få lite känsla för
det stället även om det försvinner en hel del grejor! I kväll  var det
lugnt, när jag anlände vid 18-tiden var det två stycken på plats, allt
som allt var vi kanske fem stycken. Vattnet var väl som vanligt denna
sommar inte mycket att hurra för, Vattenfall släppte runt 150-160 k
så fiska gick det att göra om man använde sig av långa 40-50 grams
sänken.


Efter en rejäl skur runt kl. sju gick jag ner och parkerade mig vid

Rogers sten(inloppet mot kanalen) och dängde ut sänke och fluga.
När betet närmade sig kanalinloppet blev det tvärstopp innan sköna gung
signalerade fisk! En kort drillning fortlöpte, dessvärre hade jag nog haft
bromsen lite hårt ställd när fisken högg, och ni som fiskar lax vet ju hur
"crazy" fisken blir när man sätter hård press på den från början.
Så fisken kämpade tappert och efter att gjort allt i min väg för
att vinna lite lina mot honom, så försökte fisken dra mot hällen
och ner där vill man inte ha fisken. En kort stund senare så släppte
flugan, skoj att drilla i alla fall, men underskatta aldrig laxen.

Fisket fortsatte, men när klockan var runt 21:30 så förvandlades
vår fiskeplats till rena mån-landskapet, stenar jag aldrig sett tidigare kom fram, sänkena rörde sig inte dugg, flugan dalade mot botten liksom våra axlar. Fan va trist detta är, men enligt Fortums vd så citerar jag honom här:
 " Per Langers inledning: ”Jag tror på vattenkraften, när jag besöker ett vattenkraftverk tycker jag att det är vackert, och jag är stolt över vattenkraften.” 




 

 
(Tyvärr dålig bildkvalité men utan rejäl blixt så)


Suck, frågan är om det finns något hopp inför framtiden, vi måste i alla fall  se till att energi jättarna INTE sväljer våra sista oreglerade vattendrag. Vattenkraften är något jag skäms över, och vackert är det inte! Om ni inte redan nu är medlem i Älvräddarna, så gå med nu - det kan göra skillnad!






Kommentarer