Älvkarleby | Hösten är här - men när kommer "stegen"?

Löven gulnar nu allt mer och en ansenlig mängd av dom virvlar runt på marken, betänk att det var bara några veckor sedan som termometern låg rätt konstant över +20 grader men när hösten nu slagit  sin klo i vårt avlånga land så får vi nu vara glada om kvicksilvret stannar över 5+.  Dagens tur bjöd på en varierad väderlek, en tidvis frisk nordan blåste och gav oss som fiskade vid bagar- kurvan problem med "linbågar". Det betyder att när man kastat ut draget så tar vinden tag i linan  och man mister då kontakten med det, varken hugg eller bottennapp går att urskilja, och väldigt ofta fastnar  man i botten som ett resultat av dessa "bågar". Frustrerande är det men vill man fiska så. Vattenföringen var som väntat låååg, precis som så många gånger för detta år. Men fisk finns det, så problem är ofta att kamma av de heta platserna med rätt drag, fluga, snurra eller vad man nu använder i rätt hastighet.  Nu har vattentempen sjunkit till 10 + så öringens aktivitet borde vara på topp nu, tyvärr märkte jag inte av det idag. Jag hade två påslag när jag kom ner vid 11-blecket och en stund senare bet en "sprallis" på mitt drag. Mer spänning än så blev det inte denna dag. Mycket folk fiskade utmed älven idag, ska bli spännande att se om det gav något resultat i morgondagens lista, Trevligt sällskap hade jag med en av älvens Rograr (R2?) och Lill-minken Mattsson samt senare även Mackan och Pelle!

Nya tag snart!

Kommentarer