Älvkarleby | Kråkor och havsöringar i snålblåsten


 
Äntligen! Efter mycket jobb och svårt att få tiden att räcka till så skulle det bli en tur till älven och fiske efter höstöringen. Riktigt dåligt flöde vid 10:00 när jag kom fram till fiske kontoret och parkerade bilen. Gick en bra bit under 100 kubik  så jag begav mig direkt ner till bagarkurvan. Riggade på en bit plåt, ett mässing färgat/rött på 32 gram och kastade ut. I andra kastet kom första hugget, en liten sprallis på ca. 40 cm som pillades av i
vattenkanten.


Jag hade yterliggare tre hugg men dessa fiskar valde att kliva av, ett av dessa var en stadigare fisk med sköna knyckar i spöt. En stund senare kom ännu ett hugg, en 50 cm silverpil som också gick tillbaks i det blå. Då aktiviteten varit hyfsat högg såg jag inte att ett gäng kråkor attackerat min ryggsäck och snott samtliga mackor jag hade! Som tur var hade inte tagit de bananer som jag också tagit med. Vattnet ökade nu snabbt, och det blev ofiskbart vid bagarn.

Jag lämnade platsen och gick längre upp efterälven och ställde mig på notöspetsen vid kontoret. Där var nu Mackan på plats, skoj med sällskap. Och det tog inte många kast denna förmiddag förrän han stod med fin spö-böj, himla skoj! Efter en stunds gungande på fisken så valde den
att kliva av, tyvärr för detta var en fisk av bättre kaliber. Sedan var det jo-jo vatten och vi bestämde oss för att gå ner till bagaren igen. Tyvärr var det mer eller mindre stendött där nere nu, inte ett hugg trots "dammsugning" av nacken. Kråkorna avslutade dagen i min fikapåse,
då jag glömt den framme, genom att hacka sönder tuben med skinkost!

Kommentarer