Mijö | Läs och begrunda!


Hösten är nu över oss. Löven börjar skifta i grön-gult och temperaturen är
på väg neråt både i vatten och luft. Året laxfiske är avslutat sen länge för
mig, summerar säsongen som helt okey med fem blanklaxar på land med
en 15+are i topp. Vackra blanka fiskar. Som alla gav spännande fighter,
något att tänka tillbaks på när vintern gör sitt intrång i vårt land. Som en
god vän sa: du slog förra årets säsong med 500 % och det stämmer.
Ifjol gick det troll i mitt laxfiske och ingen fisk på land.


En period så tänkte jag lägga av med detta fiske, men under vintern hann
suget komma tillbaks. Och i år när jag började fisket vid älven så hade jag
kontakt med lax redan i början av juni, den klev av men det var ju helt klart
ett fall framåt. Någon vecka senare fick jag en liten lax på 5,5 kilo,
hög och kort och i prima kondition. Sedan var det dags för laxtrofén 2013 och
där hade jag förmånen att kroka en stor lax på hela 15,8 kilo!
Putsade mitt PB rejält, det tidigare låg på 13,7 och den fick jag 2009.



Skulle du vilja äta den här?


Jag har under den senaste tiden funderat en hel del över det sena laxfisket, på de mörka leklaxarna med skräckinjagande krok och vacker lekdräkt. Själv äter jag lax några gånger under säsongen, men inte de mörka bestarna. I början av mitt laxfiske så tog jag någon mörk lax, det sticker jag inte under stol med.  I mina ögon så känns det mycket konstigt att klubba dessa laxar, deras kött är inget vidare, och vad man ska med 20-50 stycken sådana laxar till förstår inte jag. Skulle vara intressant att veta vad man gör med all fisk? För sportfiske är ju just det, inte yrkesfiske där man avyttrar fisken genom försäljning. Försäljning är ju direkt förbjudet i samtliga laxförande älvar mig veterligen? Tyvärr ser man ”annonser” på de sociala nätverken där fisk bjuds ut till försäljning. Dålig marknadsföring för sportfisket tycker jag.


Vårt gemensamma intresse har ju fått mycket kritik i press och annan media där vi utmålas som ”bovar” som tar fisk för att sälja till restauranger, leker med fisken i själva drillningen osv.
För att inte nämna debatten om trolling som rasade under våren, tyvärr verkar dessa diskussioner dö ut och
det samma gäller ”bonkandet”
av lekfisk.  Ska vi s.k. sportfiskare återfå något av vår status så behöver vi
nog se över vårt handlande! Jag hoppas att de som läser det här och känner
sig träffade, tar sig en funderare på hur man fiskar. Fiskar du på senhösten
så är C & R det som gäller!

Kommentarer