Älvkarleby | Hissfiske i älven gör varken fisk eller fiskare glada!

Efter söndagens blanktur så var fiskesuget återigen på topp,men nu bar det av mot älven. 56 kubik vid halv åtta gjorde valet av fiskeplats enkel - det fick bli bagarkurvan men även där var det
svårt att få grejorna att röra på sig. Testade det mesta idag, drag,
lyspinne, bombarda med sjunktafs ja till slut tog fantasin slut och
de sista timmarna fiskade jag uteslutande med plåtskedar.

Öring-magneten Pelle gjorde mig sällskap vid bagarn. Den gode Pelle fiskade inte länge förrän första hugget kom, det blev inte mer än just ett hugg men ändå. Själv hade jag inte haft en enda kontakt med fisk trots att jag varit där en timme före Pelle. En stund senare nappade det återigen - för Pelle, no surprise! En hel del fisk i älven men av mindre kaliber, det skvallrar både de landade öringarna om samt de vak som då och då uppstår på vattenytan.


En 40 cm återfick friheten så fort det bara gick. Den lilla silvertorpeden drog iväg så vattnet sprutade. Sen höjdes vattnet och då nappandet var i stort sett obefintligt så begav vi oss upp till skravlet. Pelle fick även här en öring runt måttet som han återbördade i det kalla vattnet. Hikmet kom till älven en stund senare och hade lyckats kroka en fin öring på strax under två kg


Vid 14:00 drog jag till jobbet med svansen mellan benen och skriver in ännu ett blankpass i fiskedagboken.



En hälsning från Ljusne skickar Niklas Persson som drog en fin öring idag, en blank och fin en som vägde 2,4 kg! (Bilden nedan)






 


Kommentarer