Regnbåge | Hubo-Långsjön - fisk i massor men inte på min krok!

Ledig en dag mitt i veckan, och smolten utlånad! Fiske blev det såklart och väckarklockan skrällde redan 05:00. Lilla Jurassic - eller Hubo -Långsjön som det egentligen heter i utkanten av Hofors kan erbjuda riktigt grova regnbågar. Och det var dit jag bestämt mig för att fiska en halvdag. Klockan sju låg de apterade metena ute, doften av powerbait låg som en dimma över min fiskeplats vilken var belägen ungefär i mitten av den grundare delen av sjön. Ett antal timmar senare med massor av degbyten, flugkast, drag, reguljärt flötmete med plastkula så beslutade jag mig för att fortsätta ner till den grundast delen av sjön, hittade ett ställe där man kunde stå på den gungande vassen med vatten som gick en bra bit upp på stövelkanten. Ett par timmar senare så stod fortfarande en grönklädd kille(eller gubbe) med krökt självförtroende där ute, degbytena hade avtagit, likaså vaken på sjön.


Inte för att fisken är viktig( ja själva fångsten, försöker jag i alla fall intala mig) men går man upp i ottan när man är ledig, åker fem och en halv mil, fiskar i sex timmar utan att känna det minsta så börjar det gnaga däruppe under det grå. Är det jag eller fisken som det är knas med? Men på stranden mittemot mig landas det fisk, av äldre mer garvade män än jag, klädda i täckjacka och Tretornstövlar, hör dom diskutera hur man gör för att läsa ett meddelande på mobilen. Därav gjorde jag min åldersbestämning. Men fisk fick dom. Men jag är inte bitter. Man kan ha det sämre en så här fin höstdag i slutet av oktober, solen, färgerna, lukterna(bortsett från powerbaitångorna då) och vakande fisk kan vem som helst att gå igång. Bara att bita ihop.


Kommentarer