Ismete | Kinkiga regnbågar i Hubo

I samband med att vi besökte svärföräldrarna i Hofors så fick jag möjlighet
att försöka lura
någon av Hubo,s  grova regnbågar på fredagen. När jag kom
ut på isen var det fortfarande kolsvart.
Riggar spöet med powerbait ca 1m
under isen, första nappet kommer direkt!!!
Men det är en lynnig fisk som
drar ner flötet ca 3cm under ytan, håller ca. 5 sek för att sedan spotta.
Så håller den på minst 5min. Provar kroka den några gånger men förgäves.


När det ljusnar blir det lite mer fart på huggen, flötet försvinner med
ett plopp men fisken spottar efter att den gått en halvmeter.
Har många
pet på betet samt napp där fisken drar iväg ca 1m och sen spottar.
Jag provar det mesta som mothugg direkt, eller vänta någon minut innan
jag sätter in mothugget.
Men inget verkar hjälpa, antingen är dom grymt
känsliga eller så är jag helkass, börjar kännas som det senaste alternativet
på slutet av dagen.
Beslutar mig för att avrunda för dagen, jag går upp med
motorborren först, men låter spöet vara kvar.
När jag närmar mig spöet ser
jag inte flötet, när jag kommer lite närmare ändå ser jag att det formligen spruta lina av rullen.

Fisken har tagit ca 20m lina, så fort på spöet å nita. Det är en tung fisk som det tar ett bra tag att få in.

Väl vid hålet så gör den några explosiva rusningar, innan jag äntligen får grepp på den.
Det är en fin fisk som vägs till 2,95kg.
Otroligt roligt att drilla regnbåge i den här kalibern från isen. Det är mellan 15 till 20 personer ute på isen under dagen. Och det kommer upp fisk på flera platser. Träffar på ett trevligt gäng från Arbrå som har överlistat en fin röding på 1,5kg.

//
Andreas Klargård

Kommentarer