Älvkarleby | "Fejk" apan levererar även i solsken!

Idag började jag fisket strax efter 06:00! Fortfarande högt och hårt vatten vilket gör valet av fiskeplats begränsat till ett fåtal platser, och idag blev det Årvara för mig. Lite fikonspråk, körde med T-10:a som spets och förtyngda flugor vilket flöt på bra över den steniga botten som det verkligen är där, för att inte tala om alla linrester. Första nappet för dagen och landade fisk var en id, bra hugg.


En stund senare hade jag ett hugg i ytan från en öring, som släppte lika fort som den högg. Skönt att det börjar röra på sig trots allt tänkte jag och fiskade vidare. Min "fejk" apa gör verkligen det den ska, idag var det den utan extra vikter som fiskade bäst! Testade en stund med gul fluga, men man ska fiska med det man tror på, så det blev flugbyte rätt snabbt! När klockan var nästan 8 så kom ännu ett napp, hårdare än det jag haft tidigare, och en härlig vals utbröt och fisken gjorde flera rusningar så man fick parera varsamt med handen på spolen. En stund senare kunde jag styra upp en(hybrid?) på stenarna. Knallblank men något mager, fisken var rätt lång
med tanke på dess vikt som var bara 4,6 kg. Hur som helst är det grymt
skoj att drilla fisk på flugspö, för att inte tala om huggen!
Underbart väder i trevligt sällskap av en spinnfiskare,
inga problem att fiska tillsammans bara man pratar med varann.

Det blev ännu en skön drillning lite senare, en öring på 2,6 kilo hade fattat tycke för "den svarte". Nästa rapport från mig kommer i nästa vecka när jag befinner mig på Gotland i jakten på kustöring!

Kommentarer