Flugfiske | Hur går de egentligen för Berggren med dunvippan?


Fyra turer till älven med tvåhandsspöt, tre landade öringar varav en fin blänkare på 2,3kilo, fem tappade samt ett antal napp talar sitt tydliga språk! Flugfisket vid större vatten har kommit för att stanna i mitt liv. Hur går det med kastandet då? Ja, har fortfarande mycket av spinnfisket uppe i huvudet så när det blåser eller man blir irriterad så tar man i och då blir kasten usla.


Nej man ska släppa ner axlarna och koppla av, och låta linan i kombination med spöt arbeta med mjuka och följsamma rörelser. Ju mer man tar i desto sämre kastar man kort och gott. Hade två napp idag, det ena kom när jag släppte ut extra mycket lina, armen långt framsträckt och aktiva rörelser med spöt framåt och bakåt. Bara ett rejält gung men ändå, man fiskar ju onekligen där fisken finns. Det nappet hade jag på en riktigt fyllig tub i vit/gult. Våra förutsättningar vi hade idag var svåra, byiga kraftiga vindar gjorde att fluga många gånger svepte förbi mössan! Men kaffe, fiskesnack, och en eld i gapskjulet är en stor del av fisket!

Idag den 7 april for jag och Gudfadern ner till älven för ett par timmars flugfiske i regnet, och ja nog regnade det allt men det bekommer inte en sportfiskare. Fredrik "Gudfadern"Nygren kom före mig till älven och innan jag kom fram så anlände ett meddelande på min mobil!
Första öringen var landad för den allt mer säkre gudfadern. Jag var framme vid halv-tio, och första kastet gick ut över vattnet vid fasta fisket. En hel del vak där men de var omöjliga idag, mitt resultat blev en stor bralle som kom in med bredsida. Den gode Fredde fick sig ännu en öring vid fasta men mindre än den första! Nu blir det ett par dagars vila och påfyllning av flugasken.

Kommentarer