Krönika | Fiska med barn - nemas problemas!

Fiska med barn – inte besvärligt om man fiskar på barnens villkor.

Jag blev farsa ännu en gång för tre år sedan, en liten spigg som vi döpte till Nisse kom till oss efter ett par långa dagar på BB. Och som ni vet växer dom snabbt, och jag upptäckte snart att han var stor nog att prova att spinnfiska. (Dock än så länge utan krok) Redan förra hösten vid två och ett halvt års ålder gjorde vi första träningspasset vid Hubo (finfin regnbågssjö) Mellan korvgrillning och sovvila hann sonen göra åtskilliga kast med sitt lilla spö, innan jag satte ner foten för att då ville JAG åka hem. Men det ville inte den lilla. Nåväl, förra helgen i rejält blåsväder tränade vi hos svärföräldrarna i Älgnäs, på bryggan gjorde smolten åtskilliga kast med det lilla röding spöt som vi uppgraderat från sen förra säsongen. Vi kör fortfarande kroklöst av hänsyn till både fisk och folk i närheten.


Men smolten tycker det är lika skoj ändå, tids nog kommer krokarna fram. Hur som helst, där på bryggan i stormen så vevar den lille in sitt blanka skeddrag. Precis när draget syns vid bryggkanten kommer en grönrygg från det mörka djupet och klipper efter draget. På bryggan stod jag och smolten som fågelholkar, innan jag kunde samla ihop mig och berätta för min lille son vad vi just upplevt. Efter detta ville jag gå hem, men inte sonen! Bara ett kast till signalerade han genom att hålla upp pekfingret, och blödig som man är lät jag honom kasta ett par kast till innan jag tvingade en huttrande och iskall kille att följa med hem. Idag gjorde vi ännu en testrepa i närheten av vårt hus, som vanligt när jag och smolten ska fiska så blåser det och idag var inget undantag. Men idag ville d et sig inte, linan trasslade, dragen fastnade i botten och försvann, men lika glad var sonen. Och för att göra en lång historia kort – låt barnets regler och humör gälla när du ska fiska tillsammans med dem , vill han eller hon fiska i 15 minuter och sedan plocka blommor eller  leka med pinnar så låt dom göra det. Kom ihåg att det  inte är du som fiskar dessa gånger, det är den lille/lilla som fiskar! Gör man detta på rätt sätt har man kanske fått en son/dotter som fortsätter att föra sportfiskets anda framåt även sedan vi trampat klart runt våra vattendrag. Så tveka inte – ta med ett barn på fiske!

Kommentarer