Blandat | Gädda & Gös!

Förra helgen lyckades jag lura med flickvännen på fiske för första gången, hon hade nog en väldigt romantiserad bild av fiske. Kanske delvis på grund av mig då jag bara nämnt alla de bra delarna. När vi kom fram till båten så var den full i vatten, skräp och en hel del insekter. Främst spindlar (Inte en bra grej). Men det gick bra ändå trots några smärre panikattacker. Efter någon timme lyckades Nina också kroka sin första gädda, en mycket vackert tecknad fisk runt 1-2 kg! Gäddan tog en Svartzonker Tail som bara hann fiskas i 10 sekunder innan det högg.

 

Det var skitkul att se hur lycklig man kan bli för en fisk, det är nästan roligare än att få fisk själv! Efter att jag lärt ut hur man håller ett bra gälgrepp, fotosession och en release så blev det inte så mycket fiske. Eftersom våran tilltänkta grillplats visade sig vara upptagen så grillade korv, marshmallows och hade det mysigt uppe på en sten istället.
Ska tillägga att jag fick spö med 1-0.








Dagen efter var det dags att inviga ännu en själ till sportfisket, denna gång
förlades fisket i Gavleån med min vän Putte! Nina hade köpt mina favoritjiggar
och lagt dom i ett påskägg, det skulle visa sig funka perfekt. Vi började nere vid polishuset, stod väl där i närmare en timme med bara en landad gös. Vi promenerade upp till Biblioteket och ställde oss mellan broarna, redan på första kastet lyckades Putte kroka sin första gös någonsin, och även jag
fick en gös på första kastet!


E


fter detta hade vi kontakt med fisk i var och varannat kast, det slutade
med sammanlagt 29 landade gösar. Som fördelades rättvist enligt mig, 19-10!  

Väldigt små var de flesta men det är helt underbart med ett sådant fint
gösvatten mitt inne i stan. 



För tre dagar sedan bestämde jag och Mårten att ge gäddorna en sista match innan han rörde sig mot flundrorna i Norge. På fredagen blev jag hämtad vid stranden runt 3 på eftermiddagen av Mårten som hade riggat allt, där kan vi prata om guidematerial i framtiden! Det tog några timmar innan vi hittade melodin, men när vi sökte oss mot strömmande vatten så började det hugga! Mårten tog sina första fiskar på Svartzonker Tail riggad med Bigtail och fiskade ut mig totalt, jag lyckades ta någon snipa då och då medan Mårten drog både större och fler än mig. 



Knappa 4kg på SZ Tail.
Denna tog precis vid båtkanten!
Började bli riktigt trött på att landa och kroka fisk åt Mårten när ställningen var 8-2 eller något, stod och snackade skit då jag fick ett riktigt slackhugg med rejält motstånd i mothugget. Kände bara en riktigt bra tyngd innan den klev. Detta gjorde inte saken bättre. När vi rörde oss ovanför strömnacken så la Mårten ett kast längs med land, det tog bara några vevtag innan han gör ett stenhårt mothugg. Han utbrister direkt att det är bättre fisk, efter en odramatisk kamp så ligger hon i vågsäcken. 102 cm lång och 6.3 kg. Nytt årsbästa för Mårten!



Efter detta dog fisket ut och vi sammanfattar detta eftermiddagspass väldigt lyckat
ändå, från ens perspektiv.. 12-3 blev det till slut.
På morgonen kom vi ut runt 8,
packade med kaffe, korv och ballerina for vi ner mot platsen där
vi hade bäst fiske under gårdagen. Det tog inte mer än 2 minuter innan
Mårten brände en stor fisk och
han stod och svor. Jag kände som vanligt inte
ett jävla dugg. Han lägger med stor f
rustration ett kast där jag precis hade kastat.
"JAA" utbrister han, och jag ser en
bra böj på spöet.


En stor virvel och en fin rygg visar sig innan krokarna tappar sitt fäste och
flyger ur munnen på den inte alltför lilla fisken.
Två stora fiskar brända på
bara några minuters fiske är väl både bra och dåligt, beror på hur man ser det.
Vi fiskar en stund till utan kontakter innan vi drar oss ännu längre ner, vi stannar
vid nästa parti som strömmar litegrann. Fina ekon på lodet och vi ankrar upp
vi bränner några fiskar. Men ingen av någon dignitet så det var lugnt.
Vi gör ännu en ankring och fiskar av strömkanten, när mitt tailbete glider
upp bakom ett träd så smäller det rejält. Karatehugg och en lång rusning
rätt mot båten, hela vägen in i ankarlinan och runt, ingen tvekan om att
det är en bra fisk. Som om att det inte vore nog så trasslar hon in sig i
båtmotorn också, total panik råder. Vi välter runt ekolod, betesboxar,
knuffas litegrann och tjafsar innan jag får ett bra läge att ta ett gälgrepp.
Då ser jag ryggen! Mycket bred och antagligen ett årsbästa.
Vågen visar 7.24 och måttbandet 100 cm prick. Lyckan och
lättnaden är total, efter release så utbrister vi båda i ett tokgarv
åt kalabaliken.




Vi bestämde oss för att ta en fika och sedan fiska av resten av kanten från l
and, på den sidan sluttade det brant och var djupt precis vid land. Med små
bakvatten bakom nedfallna träd kändes det ruskigt hett. 50 meter nedströms
så får jag ett brutalt ythugg precis samtidigt som Mårten bränner en bra fisk
framför fötterna på honom några meter ovanför mig. Fisken rusar snabbt
nedströms och ställer sig i den kraftigaste strömmen, jag ropar till Mårten
att komma med vågsäck och tång. Efter några ytkonster och läskiga
huvudruskningar kryper jag ner till vattnet och tar ett skräckslaget
gälgrepp då krokarna satt på samma sida. Snabb avkrokning och vägning,
vågen visar 6.9! Så jävla nöjd!



 

Mårten drar en skogsbajs innan vi fiskar av resten med bara någon snipa som
resultat, sedan rör vi oss uppströms igen. Mårten slänger ut sin SZ tail några
meter bakom båten, det tar inte lång tid innan det hugger för honom. Jag ser
direkt att det är en bra fisk, denna landas snabbt eftersom den togs på kort lina.
Blir ingen vägning men en 5a är det iallafall. Bra sätt att avsluta denna vecka på!





Stort förlåt för att det blev så långt men det har blivit mycket fiske
och lite tid.
Ha det bra, och skitfiske / Leo Kangas

Kommentarer