Flugfiske | Tisdagen den 13:e – Jag som trodde att det var fredagen den 13:e som var otursdag?


Fin morgon innan "bottennappet"
Fiske stod på agendan den här förmiddagen och målet var Älvkarleby för lite träning med två hands-vippan.  Syftet med dagen var mer att träna än att lura fisk, vilket verkar vara svårare och svårare om man är på jakt efter prickig fisk! Öringen är troligtvis på väg mot havet igen, för att ge plats åt konungen -den stora laxen. Klockan 06:00 parkerade jag bilen och gick till Årvara för att fila på kasttekniken.  Gick ett par rundor i poolen, själv som jag var. Inte ett vak eller något annat som röjde fisk på platsen gjorde att tiden där inte blev alltför lång. Sista svängen så nöp det i alla fall till i min ”apa” men jag insåg rätt snart att det inte var någon öring utan möjligtvis en brax. Men den var för orolig för att vara en brax, upp till ytan kommer snart en två-kilos gädda! Ja fisk i alla fall, klockrent i främre delen av gapet! Efter detta så gick jag ner till fasta/pumpen för att göra ett par rundor. Inget vakande här heller om man bortser från småfisken som fräser i ytan intill land när abborren jagar.


Efter två rundor vid fasta så fortsatte jag ner mot pumpgropen, bra
skjuts i strömmen mitt emellan de två poolerna men inte ett drag i
grejorna där! Flyttade mig en bit längre ner, gjorde mig klar för ett
 fake ” Perry Poke” och tamejfan, fick jag inte iväg ett utlägg som
heter duga och flugan landar långt ute i strömmen. Efter en stunds
driftande nyper det till och linan stramar till – botten!  Hur ska detta
gå snurrade i mitt huvud, då det var omöjligt att få tag i klumpen.
Jobbade runt för att försöka få det att lossna men inte då.


Och med mitt flyt för några veckor sedan när jag lyckades dra av en spötopp
i färskt minne vid ett bottennapp så var jag nu mycket försiktig och drog
linan försiktigt rakt emot mig! Men grejorna sitter som bara f*n och sedan
snärtar det till och där står jag med enbart skjutlinan. I den stunden hade
jag god lust att kasta hela utrustningen i sjön, oflytet är kompakt för
Berggren nu.  Gick med tunga steg mot bilen och hemfärd.  Är ju mellan
två jobb, och plånkan är inte den fetaste man sett så tankarna
snurrade för fullt hur lax säsongen - 2014 skulle gå ihop?  Igår lämnade
jag mina två Ambassadurer till en riktigt duktig kille på orten som ska ge
dem en smörjning inför årets laxsommar. Dessvärre var det en del fel i båda,
men vet inte om de går att laga, eller prisbilden! Hoppas ju att någon av
dom går att laga men med min tur just nu så är det nog inte så säkert.

Väl hemma igen och en hel del timmar kvar till förfogande så greppade jag mitt klass# 6 spö och for till klubbsjön, lugnet där var bedövande och välbehövligt för mig. Fågelkvitter och svaga vindar men väldigt få vak.  Fisket kom i andra hand, den allt varmare solen och nästan ingen aktivitet gjorde att man slappnade av.  Jag vevade in större delen av linan och la ner spöt på backen, hällde upp en kopp kaffe och lyfte återigen upp spöt. Den gul/svarta montana flugan hängde ner i vattnet, medan jag tog lite kaffe.  Jag tittar på linan, och precis då stramar linan åt och den drar iväg med väldig fart innan jag lyfter spöt och fast fisk.  Stark är bågen som först efter en hel del stångande utmed botten visar sig. Och det är en fisk av riktigt fin size, någonstans mellan 1,5 – 2 kilo. Tyvärr gick den lös efter en stund, bristen på mothugg hade gjort sitt. Jag for hem strax efter.


Det blev ett bra avslut på dagen hur som helst, fick en riktigt
bra deal med Gävles bästa fiskebutik Najc Jakt & Fiske! Ni är bäst!

Tight lines/ Tony





Kommentarer