Gotland 2014 | Bland pallkanter och raukar lurar havsöringen!

Solen sken över oss när vi gick med förväntansfulla steg ner mot
havet på eftermiddagen. 
Jag, Kjelle, Åhlen, Johan, Niklas var ivriga
att doppa våra drag och flugor i det gröna vattnet. 
Ja vattnet är
klargrönt och med en sikt på säkert uppemot 3-4 meter så är
det en häftig syn när en fisk ska landas eller att en "följare"missar
eller avbryter attacken mot betet!


Vi riggar våra spön i fårhagen och vadar sedan ut i vattnet, som är långgrunt
men ofta halt att "halka" omkring i. Undertecknad slog i år rekord och hann
med tre dopp, vid det sista badet hann jag till och med göra ett par simtag med
spöt innan jag kunde resa mig. Alla gångerna så hade jag publik till samtligas
glädje, men som jag alltid sagt, att åka till Gotland utan att bada gör jag inte.
Och i år höll nog vattentempen över 10 grader, åtminstone i de vikar vi
började fiska i.




Öringmiddag


Väl på plats, dels i ett strömsatt sund samt en del av oss utvadade på ett rev så började fisket. Första timmen var seg, och inget hände. En kort stund signalerade Ålen att han haft ett hugg, men det försvann lika snabbt som det kom. I nästa kast utropar samme man, FISK, och lyckan när vännen Ålen lyckas(för det gör han ofta) går inte att ta miste på.






Sten, sten rikligt med steen!
Efter en stunds skönt gungande så kan en Gotländsk silverpil återfå friheten.
Fisken, på ca kilot simmade med ett plask ifrån oss. Skönt nu börjar det
hann jag bara tänka innan samme man(Ålen) återigen stod med skön
spöböj. En något större fisk hade fattat tycke för Gruff Bapelsin, resans
killer och det draget hade överlägset flest öringar på sitt samvete under resan.





Matte med sin första öring för veckan...


Ålen - en extraordinär öringfiskare!
Under tiden så hade vi koll på en sportfiskare med flugspö som gång efter
annan krokade av fisk en bit in i viken, jag vadade in, inte för nära
men parkerade mig på en stor sten en bit ut på en liten udde. Ett långkast
och då händer det, en stenhård stöt som får mig att tro att det är stenar
som lurar mig, men efter ett mothugg så gungar spöt riktigt skönt en tre
-fyra gånger innan linan  slaknar och lägger sig på vattenytan. Även denna
gång hängde ett Gruff Bapelsin i andra änden av linan.




Niklas med en fin öring från "öjn"







Även Gruffens tillverkare Kjell stod nu med spöt i en härlig båge mot
den sjunkande solen, fina knyckar vittnade om en bättre fisk. Men
vid landning visade det sig vara en fisk på c.a 1,5 kg. Även de små
havsöringarna fightas hårt, tyvärr väl hårt så nästa år kör nog
många av oss enkelkrok istället för trekrok vilket inte skadar fisken lika mycket.


Foto: Magnus Svensson


Kjelles firre hade fattat tycke för ett annat mycket effektivt bete på Gotland,
nämligen Gruff Tånglake, vilket vattnen runt Gotland fullkomligen kryllar
av, förutom tobisen som jagar i stora stim. Ett tips, ser ni mycket fågel
(sillgrisslan) ligga i grupp utanför någon strand, så är det värt att testa.
Fåglarna jagar tobis, och jaken pågår även under vattenytan.



Summeringen av 2,5 timmes fiske första kvällen blev 4 landade samt 1 tappad för sällskapet. Sedan sa våra magar ifrån, så det blev hem till "fiskekojan" gott käk, badtunna samt ett par kalla. Livet är rätt underbart. Nästa dag har vindarna ökat, och utlovade 7 m/sek är nog mer 10 m/sek. Men en sportfiskare har inte många väder som får en att ge upp, så även denna dag. Jag har inte stenkoll men efter de första två dagarna så var gruppen uppe i säkert 25 landade öringar. Medelvikten var inte så mycket att skryta med men antalet nappande fisk var grym. Fisket fortsatte i fin anda och med många  landade och återutsatta öringar,bara ett par stycken avnjöts vid middagsbordet,  en gravad på smörgåsen. Slutsummering av veckan blev 58 stycken landade öringar samt mängder av kontakter och följare, den största 2+! Att sedan solen strålade över oss i högsommarliknande  värme gjorde kanske inte fisket optimalt, men det

ska vara gott o leva som Galenskaparna myntade en gång i tiden. Vill tacka 
Kjelle för att jag fått följa med i gänget två år i rad, en stor bamsekram till
Johan som sett till av vi fått bo i "fiskekojan".
                                                                                                                   
                                                                


En stor "hug(kram)" till Niklas och Matte samt inte minst Ålen, en av gängets riktiga öringmagneter med 18 landade fiskar på Gruff bapelsin! Även Kjelle glänste och drog 18 stycken. Själv klarade jag 7 stycken i år, en av dagarna testade jag uteslutande flugspö, och hade ett par hugg men inget landat. Vi hade med oss en duktig flugfiskare(ja, ja, det fanns ett par till med på resan;-)Niklas Rosenqvist som driver butiken,
flytfiskebutiken.se, riktad mot främst flugfiske och tillbehör för gädda från flytring, beväpnade mig med en annan fluglina vilket gjorde fisket både lättare samt mer "hot" än den ordinarie fluglinan jag fiskade med. Ett par fina flugor för älven fick jag också med mig, ska testas på två-handarn framöver!


Fredag och lördag så dog fisket mer eller mindre ut, visst hade en del av oss någon kontakt men inte som förut. Vattnet låg lugnt, Inte en krusning. Men hur som helst har Gotland för alltid etsat sig fast långt inne i mitt hjärta, miljön, fisket, och många trevliga öbor som Magnus Svensson,
Frank Gustavsson, gör resorna magiska.En film kommer att klippas ihop och arbetet har precis börjat, men till dess, skitfiske på er!

Kommentarer