Älvkarleby | Nytt pass vid älven ikväll - fick dansa ikväll men laxen ville inte med hem!


14,8 samt 12,5! Grymt!

Kom till älven vid 19-tiden, parkeringen vid
kontoret var nästintill full av bilar. Jag hade
haft en svag förväntning av att det en
"vanlig" tisdags kväll skulle vara hyfsat lugnt
men inte! Nu är laxfrossan igång hos de flesta
och jag vet hur den känns även om jag inte
brinner lika mycket som tidigare, men visst
är det fantastiskt kul och spännande att få
tampas med laxen, älvens konung!

Nåväl, Korallen var planen men då det redan
var en ansenlig mängd likasinnade fiskare där
så fick det bli ute på Notörens mitt, strax ovanför
 Sand. Jag , Thomas och Fredrik" Gudfadern" nötte
på i regnet som tilltog ordentligt under den stund
vi fiskade där. Fisk såg vi, men ingen ville leka
med oss därute. Lite senare packade vi ihop
grejorna och promenerade ner till mitt andra
hem, fasta fisket! Väl där så såg jag en ryggtavla
som jag kände igen, och




hängandes på ryggen fanns två riktigt feta laxar. Det var Joakim Jansson som blivit smittad av ketchup effekten. Jocke hade skrivit till mig på FB under dagen och frågat: Se bilden till vänster! Och jag hade nog rätt!Vi fixade i ordning våra grejor och knöt på lagom tunga sänken som vid fasta ofta ligger mellan 50-60 g! 60g fick det bli, och fungerade alldeles utmärkt.

Thomas Lennström med sin andra lax!
Klockan blev 23:00, en lätt känsla av uppgivenhet spred sig i mina tankar och jag började fundera på om man skulle fara hem? Språkade med fiskekollegan intill, och vi var nog lika trötta på fiskandet för både han och jag funderad starkt på att fara hem. Men i bakhuvudet ekade "man fiskar tiden ut vid laxfiske" som någon sa till mig i början av min laxkarriär. Så fick det bli, min glödhäck såg okey ut så jag fortsatte fisket med den när hugget kom, för detta var ingen försiktig nafsning som ofta utmärker laxens intresse för flugan. Jag höjer snabbt spöt och minsann
börjar det inte knycka så där skönt, som bara laxen kan!
En fin kamp startar där i mörkret vid fasta fisket, i huvudet på mig tänker jag ta det
nu lugnt, precis som när jag tog lax nr. 1. Och det verkar vara en hygglig fisk,
för när den bestämmer sig för att stå stilla så gör den verkligen det, jag försöker
hålla bara lagom med press på den stora fisken. I ungefär två och en halv minut
varar drillningen innan linan brister och går tvärt av och fisken är borta!
Minst 10 kg uppskattar jag fisken till, den bjöd hur som helst på en grym fight!
Nu slapp jag ju rensa i alla fall(eller hur man nu säger) , nya tag på lördag för då kör vi igen!

Skitfiske// Tony

Kommentarer