Blandat | Spännande predatorfiske!

Har inte slängt iväg ett blogginlägg på länge, men har fiskat en hel del.
Några pass är inte ens värt att nämna men två hyfsade pass har jag hunnit
med, båda med Mårten.


I flera år har jag berättat för Mårten om nattligt gösfiske i grunda strömmar
och lika länge har han varit sugen på att följa med. Förra helgen blev det av.
Efter ett besök på Najc för att införskaffa oss lite gotta till gösen, började vi
som vanligt med att köra efter gädda, det tog ett tag innan första fisken
landades, kastade på ett vak med min stensäkra SZ Tail som är uppe i klart
över hundra gäddor nu. Stenhårt hugg och snabb rusning! En sommarstark
strömgädda mellan 4 och 5 kilo. 





Eftermiddagen bjöd inte på så mycket mer, utan vi tog grillpaus innan det
var dags för det intensiva nattfisket som kräver sin man.

Vi ankrar upp i strömmen och på första kastet nyper det i men jag var inte
med på det och missade fisken, Mårten tar sin första gös på flera år strax
efteråt. Såhär glad blir man då!



Efter ytterligare några smågösar tror jag att jag har krokat på en finare gös,
men det visar sig vara en fin pike. 



Mårten som har flyttat sig längre uppströms ropar på mig och jag förstår att
han har krokat på en finare fisk, det visar sig vara en gös den här gången!
Den tog mitt ute i forsen på 3-4 dm djup. 
Fruktansvärt coolt när så stora fiskar står så grunt och jagar ytligt.
PB för Mårten på knappa 3 pannor.


Mårten drog även en helt okej abborre medans han ändå var i farten.



Mina gösar höll sig i beskedligare storlek, men det är ändå så jävla kul att
fiska på ytjagande gös på riktigt riktigt grunt vatten. 


Framåt morgonen drog jag på en Mcmy, som jag har spekulerat om väldigt
mycket med Mårten i att det borde vara ett superbete på stor abborre.
Mycket riktigt! Efter en liten gäddsnipa så kom en bättre abborre och
fullkomligt slukade Mcmy:n mitt ute i forsen, mothugg och de karakteristiska
knyckarna från dessa relativt starka fiskarna fortplantade sig i spöet.
Riktigt bra kändes det! Strax under kilot vägde den, och strax efteråt
missade jag en i samma storlek.



När gösfisket totalt dött ut så fortsatte vi med att fiska lite gädda,
med helt okej resultat!





Den största på ca 6 kilo var speciellt rolig att få se, eftersom det var en
återfångst från förra året. Även då lurades den av en SZ tail men i
en annan färg. Då vägdes den in på 5.64 och 98 cm. Längden och
vikten glömdes totalt bort denna gång. En gös bestämde sig även för
att klippa min 20 cm långa Mieko Predator Shad men klev av vid båtkanten.


Efter 18 korta timmar på sjön blev vi upphämtade och hemkörda till sängen. 
Om ni vet med er att ni har ett vatten som håller gös, och ett utlopp som
rinner på i bra fart så uppmanar jag er att gå dit nattetid och spana efter
vak i strömkanterna. Det kan mycket väl vara ytjagande gös, och då har
ni ett mycket spännande fiske med svävande jiggar att se fram emot.
Även flugfiske med stora streamers eller flashflugor kan vara ett alternativ.
Kanske något för mig i framtiden?


Jaja, en vecka senare har Mårten lurat åt sig ett körkort av någon skum
typ i gränden. Och kosan for direkt söderut på E4an! Ett ställe jag har
varit på när jag var mindre väntade, och så gjorde även gösarna.
Gäddan visade sig iallafall vara i farten, ca 20 st landade på eftermiddagen.
Ingen ordentlig storlek dock utan de flesta höll sig runt 2-4 kilo.







Längre fram på kvällen lyckades två rookies även med konststycket att landa några abborrar på mete med levande bete. Kul, lärorikt och ska testas mer i framtiden! Natten blev något av en besvikelse, en gädda som visade sig vara samma som Mårten tog tidigare under kvällen. Samt en gös på ca 2 kilo blev allt för mig. Mårten brände dock en fisk som verkade vara av bättre kaliber. I veckan ska vi utforska massor av småströmmar, helt nya möjligheter med körkort! Längtar tills jag har mitt eget..








Glad midsommar, ta det lugnt! / Leo Kangas

Kommentarer