Älvkarleby | Höstfisket vid älven - en orgie i rött, gult, orange och blått!

 
Lars frestar öringen från Rabben!


Blev en tur till älven i lördags, det nya kortare tvåhandsspöt skulle testas. Och riktigt skönt med ett lättare och kortare spö. Väl framme så var det svårt att få en parkering vid fiskekontoret men det var främst metare från när och fjärran som var på plats. Jag styrde mina steg mot rabben, och precis när jag stegar iväg från bilen kommer ett meddelande på mobilen!
- Vi är på rabben om du vill komma ut hit och fiska!
Det var Michael Taubert och Lars(utan Facebook)från Avesta som var ^
på besök med sina flugspön, och de liksom jag hade siktet inställt på silvret!
Det var bedövande vackert utmed älven,gult,orange, rött
och det brusande vattnet gav en inramning som hette duga! Fick hyfsad ordning på mina kast med vippan efter en stunds nötande, har insett att ju mindre jag tänker och tar i, ju mjukare och bättre "flyter" linan ut över vattenytan.

Så här trodde ni inte att ni skulle få se mig,
vadare och två-hands flugspö!





Som sagt man har nött mycket spinn genom åren och det skiner igenom mer eller mindre hela tiden som den "newbie" man är , vilket också visar sig i utläggen av linan!


Klockan 14:00 skruvade Vattenfall av vattnet från 250 k till ca. 100k! Någon fisk blev det inte ute på rabben, men fint väder och trevligt sällskap funkar ju det också! Inser att det är grymt skoj att två-handsfiska, känslan när man får till ett vacker kast är nästan lika skön som när hugget från en fisk tar flugan! Men bara nästan!




En hel del "gammal" lax finns kvar i älven, den
här tog Hasse Eriksson på söndagen!
 

Kommentarer