Ismete | Äntligen lite ismete - regnbågarna var rejält på G!


Några timmars ismete efter regnbåge stod på agendan denna grådisiga söndag. Termometern i bilen visade på 1+ när jag parkerade bilen på den lilla skogsvägen. De senaste veckornas blidväder gjorde åtminstone mig lite fundersam
över isläget vid den lilla tjärnen. Klev ner på den med en viss vånda, ett rejält "klonk" fick mig att dra efter andan, men ett rätt normalt beteende när isen sätter sig.



Borrade första hålet och isen mätte runt 7 cm, lättborrat med andra ord! Klockan 09:30 släppte jag ner kroken första gången, men det dröjde nästan 30 minuter innan det satte igång. Från klockan 10:00 och fram till 12:30 så landade och återutsatte tvåsiffrigt, slutade faktiskt räkna men runt 11-12 stycken fick gå tillbaks! Tre bågar fick följa med hem idag, bra inför julen! 
Den största låg på kilot och de två andra något mindre.


Jag använde mig av enkelkrok då det är lättare att kroka av fångad fisk och med en enkel ekvation så gör en krok-spets mindre skada än dito tre-krok! När jag lämnade sjön var det rejält med vatten utefter kanterna och stora delar av isen blev allt mörkare. Så ska du ut på isarna nu var försiktig, glöm för allt i världen inte is-dobbarna!(Filmade en del, men det kommer inom de närmaste dagarna!)

Kommentarer