Flugfiske | Underbar kväll vid klubbsjön!

Vinden hade avtagit när jag kom fram till den lilla tjärnen som låg vackert
inbäddad i den begynnande grönskan. Vattnet låg som ett nyskurat salsgolv,
inte ett vak eller nåt annat som röjde aktivitet från tjärnens regnbågar
kunde urskiljas.

Det här fisket känns lite som "Back to the roots" då det var vid den här tjärnen
jag lärde mig flug-fiska. Visst fiskade jag andra vatten men det var här man jobbade(slet)
för att få någon stil på kasten, och det måste vara snart 20 år sedan man gick med
i klubben. Nu har sonen börjat följa med mig, dock inte denna kväll för 4-åringar
behöver ju lite mer sömn än en annan!

Men som sagt regnbågarna var inte riktigt igång denna kväll trots att det börjar
komma en del insekter, blodsugarna gjorde vad de kunde för att få sig en
"klunk"av mig men de är inte så ivriga ännu! Ett par strö-vak i mitten  av sjön
var all aktivitet som jag kunde se. Jag började med en rejält förtyngd Montana
fluga, som brukar ge resultat när fisken inte går uppe vid ytan.




Trist att ljudet är så mediokert i Go-Pro kameran - därav musik i stället! (HD 720)


Men efter en stunds "plaskande" med den tunga flugan hade jag fått nog och skruvade
på en väl infettad muddler. Nu tog det inte lång stund innan en båge fattat tycke
för flugan som vilade fint i ytfilmen! Fisket med tunna, lätta grejor är så himla skoj!
När det kommer till flugval så fiskar jag helst torrt, att dra fram streamers i full
speed tilltalar inte mig även om det är effektivare!
Två regnbågar bjöd under kvällen upp till dans, riktigt pigga fiskar.
Ikväll så  var det enbart c&r på agendan, den ena fisken klev turligt
nog av innan landning medan en återsattes! Ca. 2 timmars fiske senare
så gick jag tillbaks till bilen, njöt av stunden när jag promenerade utmed
stigen. En riktigt fin kväll var till ända!

Kommentarer