Regnbågsfiske | Smolten och jag på kvällstur!


En fin dag med smolten idag - då sommarvädret behagat dra in över vår  land så fick det bli bad idag, men på vägen mot havet stannade jag till  så vi kunde kika på laxarna som kämpar mot strömmen vid Kungsådran i Älvkarleby.
För de som inte sett detta så är det ett skådespel utöver det vanliga - så tveka inte, ett bra gratis utflyktsmål!


Både jag och min lilla fiskepolare hade bestämt att vi skulle ta ett kvällspass vid klubbsjön, smolten ville testa sitt nya spö från Najc jakt och fiske och jag ville köra lite torrfluga. En hel del vak på den lilla sjön, och i första utlägget tog en båge min
fluga men jag gjorde som så  många gånger förr en Lucky Luke och drog undan flugan alltför snabbt! Men en riktigt skön kväll avslutades strax efter 21 - då hade smolten fått testa att drilla en på mitt flugspö, tyvärr så hjälpte vassen fisken att undkomma håven.


En stund senare brände jag ytterligare en fisk, men till slut nappade en riktigt fin matfisk på min lilla svarta muddler och den här gången ville smolten håva istället för att fighta fisken!

Och nu kan han det riktigt bra, ner på huk framför mig, håven strax under vattenytan och jag kunde enkelt bogsera in fisken i håven! Och lyckan hos smolten går inte att ta miste på när
vi landar fisk.


Kommentarer