Gavleån | Årets första höstgädda!

Vet inte om alla håller med mig, men jag tänker i alla fall påstå att
moder natur bytte årstid samtidigt som vår tideräkning bytte månad.
Idag var det höst ute. Jag frös om fingrarna, det var blött, jag hade
underställ och inte minst; Jag fick gädda! 


Det var riktigt skönt att komma ut i skitvädret, men gäddorna var inte
redo vid nedsläpp och jag hade stora problem att hitta fisk överhuvudtaget.
Efter någon timmes nötande i de djupaste av hålor utan ett pet tog jag
beslutet att åka till platser som brukar vara bra senare på hösten. På väg
 dit fick jag ett gäng mindre gäddor, men inget som var värt att stanna för. 

Väl på plats hittade jag en koncentration av betesfisk i ytan på ca 5x5 meter
som betedde sig väldigt underligt, testade ett kast och redan då högg det!
Ni vet det där hugget då man känner att fisken bara "kliver på". Inget
dramatiskt karatehugg, inget slackhugg och inget lokomotiv, bara det där
bestämda, sköna påklivandet! Ett sånt hugg fick jag, och i mothugget
kände jag direkt att det var bättre storlek än på ett bra tag. Fisken trycker
mot botten utan att rusa, och när den väl visar sig under båten så är
den riktigt ryggbred och fin. 

En handlandning och vägning senare så var denna 6.8 kilo tunga damen
 redo att fotas.



Svartzonker Tail V2 var betet hon föll för. Förutom denna fisken hade jag flera
bättre fiskar som följde hela vägen in till båten idag utan att hugga. Säkert
10 följen jag kunde konfirmera, samt ytterligare 10 kontakter exklusive de
jag lyckades landa vilket inte kom upp i tvåsiffrigt idag.

Men nu är hösten äntligen här! Låt oss hoppas att detta väder fortsätter så det
 kommer igång på riktigt!!!

/ Leo Kangas

Kommentarer