Ismete | Livskvalité - ismete på skogen med den bästa!

Dagen började med att min lilla fiskekompis Nisse snart sex år inte visste om han ville fiska idag eller inte. Okey tänkte jag, lika bra att han får bestämma, han har trots allt följt med mig på ett antal turer i vinter och det är riktigt skoj. Men man får ta det med ro, annars kanske den där fina fiskepolaren inte vill föja med mer. Så jag slog igång kaffebryggaren och satte mig i tv-soffan. Efter att jag sköljt ner första klunken kom sonen in till mig och sa - Pappa, jag vill faktiskt åka och fiska idag! Och grejorna stod ju packade så vi klädde oss och drog iväg, frågade Nisseom han ville prova en ny tjärn idag. Men han ville testa samma vatten som sist, fast det varit rejält trög de två sista gångerna. Ett tunnt snötäcke har lagt sig över isen, och under vår promenad tvärs över isen mot gapskjulet tänker jag att det ser tiktigt bra ut det här! Fick knyta om metena, då jag tydligen(rätt ofta) fått värsta trasslet när spöna legat i fiskeväskan! Jag borrade upp två hål, Nisse valde vilket hål han skulle ha och sedan la vi ut metena!



Och det tog inte många minuter förrän Nisses flöte försvann under iskanten. Den släppte tyvärr, men en stund senare var det dags igen för min fiskekollega och en riktigt fin båge hade tagit betet rejält! Nisse manövrerade rutinerat uppfisken på isen. 2-0 till sonen! Nu fick det bli en kaffepaus, medan sonen informerade mig om hur många fiskar han dragit! Hahaha! Efter flera försiktiga napp på Nisses grejor så sticker äntligen mina prylar iväg under isen, och en något tilltufsad farsa får upp en båge i size som den sonen dragit först! Sen fick det bli korvgrillning och mys framför elden. Mörkret har gjort sitt intrång rätt rejält nu men eldens lågor ger det hela en vacker inramning


Filmklippet: En pappa som ligger raklång på isen och filmar med mobilen blir
något mer exalterad än sonen när hans flöte försvinner, hahahaha!


- Pappa säger sonen, visst har vi det mysigt i skogen fast det mörkt?
- Ja mycket mysigt säger jag och tar en klunk kaffe, Mörkret blir allt mer påtagligt!
- Pappa....
- Ja vad är det?
- Jo jag älskar dig säger min lilla fiskekompis!

- Älskar dig med säger jag, och får en känsla av att det blir inte mycket bättre än så här!
En stund senare packar vi ihop och drar oss mot bilen för hemfärd!




Kommentarer