Pimpel | Årets första pimpeltur!

Det nya året inleddes med det fiske som jag tycker är allra roligast. Pimpelfiske från isen. Att kunna gå till precis det ställe där man misstänker att fisken uppehåller sig för tillfället och borra ett hål. När pirken åker ner i det svarta djupet och efter några lockdunkar i botten och några försiktiga lyft senare så smäller det så man håller på att tappa prylarna, då mår jag bra!

Isen för dagen var otroligt ojämn med allt från äggskalstunn till 85 mm. Jag har efter egna observationer kommit fram till att bästa tiden att fiska är några dagar innan fullmåne och där är vi idag. Dagen gav också bra med fisk. Två bågar på 3 respektive 2,2 kilo och två bäckrödingar varav hannen precis passerade kilot.

Dagen gick som alltid fort när man har kul och vintern bjuder inte på så långa fiskepass men med frisk klar vinterluft och 10 grader kallt och solen framme så är det härligt att komma ut igen. Nu skall jag bara vänta några dagar tills Storvreta cupen i innebandy är avklarad sen bär det ut på isarna igen om kylan håller i sig. Nästa gång blir det jakt efter gädda och gös skulle jag tro.
Underbara färger!

Skitfiske/ Erik Frodig


Kommentarer