Regnbåge | Det blev en vinterfisketur till Dalarna!

Valet av fiskeplats var knivigt eftersom det varit rapporter om trögt fiske från många håll. Till slut valde vi ( jag och min far) Klarskissen i hopp om att kunna lura någon röding. Vi var framme i bra tid på morgonen och riggade snabbt pimpelspön och fick på alla kläder och dubbar. Isen var fantastisk! 20 centimeter kärnis med ogenomskinlig yta. Minus 2 grader så förutsättningarna såg bra ut.Dagen skulle visa sig bli mycket trög. Fiske från halv nio till halv ett gav inte ett enda napp. Jag vet inte hur många beten jag testade. Det blev paus med korvgrillning, Ost och bacongrill, det är så gott. Det höjde livsandarna rejält. Väl ute på isen igen så fick jag ett hugg. En öring stack upp huvudet ur hålet och sen släppte mormyskan och fisken gled tillbaks i mörkret. Ett fåfängt försök att fånga den i hålet ledde bara till en blöt vante resten av dagen. 


Här kunde det varit slut men faktiskt så nappade det en regnbåge strax innan vi var färdiga att ge upp. Fisken var i god kondition och låg på kilot så det blir middag ikväll. Mormyskan räddade dagen tillsammans med ett pyttelitet pimpelspö. Kul att drilla fisk på.  På väg hem besökte vi Pelarsalen, ett naturreservat utanför Gysinge, berömt för sina uråldriga tallar. De var storslagna och jag rekommenderar ett stopp om någon har vägarna förbi.


Kommentarer