Bloggare | Gavleörings Erik Frodig bloggar om våren som gått!




Fiskeboken har varit vilande ett tag nu och det beror på lite olika anledningar. Främst har det varit stort fokus på foto med äldsta dottern under april och maj månad. Vi har tillbringat mycket tid i Hjälstaviken i jakt på spännande flyttfågelarter och mött våren där.

Varje helg i april har vi åkt någonstans. Detta gjorde att fisket fick vila. Några försök blev det, men helt utan lycka.  Jag tog någon tur till Klarskissen i Dalarna utan framgång, detsamma gällde Fyrväpplingen. Dottern gjorde PRAO hos en naturfotograf i Älvkarleby så där bodde vi i två nätter. Jag fresta laxen lite, men det gick inte heller hem. Totalt fem timmar utan någon tur. 




Den sista dagen lade jag hela förmiddagen ute på Billudden i jakt på havsöringen, men tyvärr var det så otroligt med tångbitar och alger i havet, att den mesta tiden gick åt till att rensa drag, krokar, lina, spö och annat. Inte en fisk ville syna mina drag.



I juni blev det en tur till Gysinge där jag vadade i tre timmar utan ett hugg, vandrade genom ett våtmarksområde med en kompis, i en timme på tuvstarr i gympaskor, det jobbigaste jag gjort på länge, för att finna att vattnet var borta. Polaren knäckte sitt spö där, i tre delar, för att sedan avsluta i Klarskissen med världens minsta gädda, världens minsta regnbåge och två mört som högg på skeddrag! Sista bilden är resultatet av en gössatsning i Mälaren vid Wiik. Inte ens en gäddusling har velat hugga. Den enda fisk jag sett var en fin abborre som dök ut underbryggan och skrämde mig så mycket att jag ryckte undan draget! Nu var det dags för en vändning, nu  när laxsäsongen närmar sig!


På nationaldagen blev det en tur ut på havet för att se om midsommarlaxen gick att lura upp eller om det skulle bjudas på gravad falukorv.  Havet var ljuvligt med svag vind när vi lade ut från Grisslehamn. Vinden var dock kall och givaren visade en vatten temperatur på 7 grader!
Som vanlig vid laxtrolling är det mycket lång väntan innan något händer. Idag blev det från 9 till 15 i tilltagande vind. Vi trollade från Åland upp över Understen och Märkeskallen.  Nästan på slaget högg det. Först på ett spö, sen ett till och sekunden efter på ett tredje! Trippelhugg, varje laxfiskares dröm.

Nu blev det fart i att rensa undan spön och att börja drilla laxen, lugnt och försiktigt. Laxen drog 360 fot lina rakt ut innan den stoppade sin rusning. Den andra 250. Rullarna tjöt och knarrade ikapp. Härligt!

Fighten var riktigt härlig och efter en lite stund kunde en vacker fenklippt lax hona på 9.3 kilo håvas.  Polaren slet med ytterligare en lax som skulle visa sig vara en mindre vildlax med en uppskattad vikt på 6-7 kilo. Den skakade vi loss vid båten. Trollingreglerna säger att vildlax med fettfena inte får fångas till havs. I älv går det däremot alldeles utmärkt. Konstig lag, men man måste följa den.


Jag slängde mig upp för att greppa det tredje spöt och visst, laxen satt kvar. Den hade dragit ut över 400 fot lina och var mycket ovillig att komma in till båten. Det blev ett par rusningar så fort den närmade sig. Tillslut kunde den håvas och vågen stannade på 8 kilo. Ytterligare en fenklippt lax som fick följa med hem. 


Det var nöjda grabbar som lyckades bärga all fisk som högg, ända fram till båten och som hade fina filéer med sig hem.  Äntligen hade fångstjinxen släppt och nu väntar en grym laxsäsong. Det blir snart en tur upp till Älvkarleby för att se om det finns någon storlax med mitt namn på där.
En rejäl bit skall gravas till midsommar. Det blir ett grymt recept; ½ dl socker, ½ dl salt, krossad rosépeppar, enbär, dill och en dl Bombay Sapphire gin. Läggs i gladpack, under press, och får grava ett dygn per kilo fisk. Rekommenderas till alla midsommarbord.



Glad sommar allesammans. Vi ses vid laxälvarna i sommar.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Om du vill bidra med en kommentar, var vänlig signera med ditt namn: