Bloggare | Rapport från Erik som fiskat plattfisk på västkusten!

171007–08

När oktobermörkret sätter in och jobbet känns tungt så är det dags för
något att se fram emot. Jag och kompisen hade funderat fram och tillbaka
 om vad man ska ta sig för med stort fiskesug och en ledig helg. Vi vägde
 Stockholms skärgård mot Billudden och Älvkarleby. Vi funderade och
diskuterade om Åkersberga och Dalarna men det kändes som vi testat det
mesta mer än en gång. Till slut fick jag en idé. För två somrar sedan hade
jag varit i Danmark och då åkt via Varberg. I hamnen hade det legat
Fladenbåtar och jag hade familjen med och kunde inte komma ut på havet.
Kanske nu…

Jag ringde och kollade tillgängligheten och visst, det gick bra så det blev en
bokning. Veckorna gick i snigeltempo och ju närmare vi kom desto mer
deprimerande blev väderrapporterna. Storm och regn, men vi är ju fiskare så vad då.




När fredagen kom drog vi så snabbt det gick från
jobbet och körde de närmare 60 milen ner till
västkusten. Båten var inställd på grund av lite oväder.
Vi tog en pilsner och någon liten rom
(som verkligen kan rekommenderas) och kläckte planer…

Vad fiskar man i skitväder om inte havsöring? Tyvärr är
den fredad på västkusten nu, så det blev mest att titta
på fisken som råkade hugga. Inte ta upp någon.
Vi fiskade i ett litet samhälle söder om Varberg och jag
inriktade mig på flatfisk som danskarna säger eller
plattfisk som svenskarna kallar dem.






Vädret var grymt. Det ösregnade och blåste så jag fick ha kepsen bakåt för att den inte skulle flyga till Danmark. 21 sekundmeter i byarna hela lördagen. Vi fiskade med räka och en plattfiskriggning som fick studsa och hoppa fram på botten. Vi slogs mot elementen fram till lunch vid halv tre tiden  i från en tidig morgon, då vi åkte tillbaks till vandrarhemmet och fileade och tillagade fem Skrubbskäddor och en Sandskädda.


















Dessa panerades och avnjöts med sparrispotatis och hemgjord dansk
remuladsås. Till förrätt blev det kavring på nykokta havskräftor från
fiskavdelningen och romsås. Otroligt gott efter att kylan letat sig in i märgen.


Efter lunch åkte vi till Varberg och gick på fästningen då min kompis Ola aldrig varit där. Vi tittade på Karl den XII: s kulknapp och Bockstensmannen som sig bör. Det coolaste var skjutprovskraniet i montern bredvid. Otäckt men häftigt. Utanför öste regnet ner.  Det fick bli vandrarhemmet efteråt och tackelknytande, planerande och lite öldrickande inför morgondagen då vi inte heller skulle kunna åka båt, eftersom den redan var inställd. 

































Morgonen efter var verkligen en annan dag. Regnet var borta och solen sken.
Vinden hade bedarrat och det var faktiskt riktigt skönt. Temperaturen hade
dock stannat på en grad, så det var lite svalt. Trots det så badade damerna
i havet när vi kom på plats. Det var tolv grader i vattnet. Hårda tanter på västkusten.



















































Från början gick det trögt. En Skrubbskädda upp och sedan bara blåstång med
massor av sjöstjärnor på. Det skulle dröja ända fram till lunch innan något hände
igen, men då lossnade det rejält.  På två timmar skulle fångsten som låg i solen
 uppgå till 11 plattfiskar!  
Som toppen på det hela fick Ola en Oxsimpa, tror jag.
 
Det var riktigt kul fiske och det nappade nästan hela tiden. Fisken hade letat sig
in på grundare vatten än dagen innan och nu fick polaren mycket mer fisk med
en torskpilk på 35 gram som sänke än jag med päronsänke på 50 gram.





Jag som gillar olika arter blev ganska avundsjuk på den. Fisken släpptes tillbaka. Vi fick också några havsöringar som fick gå samma väg. Jag vill gärna rekommendera alla som inte testat fiska plattfisk att göra det. Kul fisk med hårda hugg och bra fight.  Att de sen är goda också gör ju inte saken sämre.

Skitfiske! /Erik

Kommentarer