Isfiske | Gavleörings medarbetare Erik Frodig inviger det nya året med rödingfiske!

180102 Invigning av det nya fiskeåret

Det blev en ganska tidig morgon och en bit att köra ner till sjön och de amerikanska bäckrödingarna. Jag hade fått bilder av en kompis och de visade att det fanns fina fiskar, utan någon svamp, som tyvärr drabbade en del tidigt vintras, i sjön. Då blev det riktigt svårt att hålla sig hemma, så jag åkte ner.

Ganska omgående så högg det. Vid nio gick det på en fin hane full av mjölke. Fenorna var perfekta och fisken i mycket god kondition. Ungefär på 1.5 kilo.


Det dröjde ungefär en halvtimme innan nästa fina hane högg. En timme senare tappade jag en fin hane då det ringde samtidigt som det högg. Det är ofelbart, när det nappar eller då man går på toaletten, då ringer det. Vid halv elvatiden högg en romstinn hona också. Alla fiska låg på ungefär samma förträffliga medelvikt.




Två andra fiskare vågade sig inte ut på isen utan försökte kasta med flöte och räka ner i mina hål. De fick inget. De hade å andra sidan inte flytoverall och isdubbar så det var klokt.


Räka med pilk levererade som vanligt. Fyra grader varmt gjorde att sjön såg helt öppen ut. Jag fick se sol på andra sidan sjön idag. Härlig start på det nya året.

Kommentarer