Erik Frodig | Förberedelser inför en ny fisketyp, specimenmete efter karp och sutare.


180607  
Jag har länge velat fånga en sutare på mete och nu med tid över ska det bli av. Timmar har ägnats åt Youtube -filmer om tackel, beten, tekniker och sökande efter platser. 

När jag skulle handla lite pennflöten idag visade det sig att killen på MÅ fiske gillade sutarmete och vi samtalade länge. Jag fick tips om en plats i Fyrisån vid F16, Mörtsjön i Järlåsa och även Långsjön i Björklinge som skall hålla stora sutare. Vi testade en tredje sjö. I sjön finns även spegelkarp som biter på samma sorts agn. Mäsken är blandad. Nu får vi se vilken kväll det blir fiske.



Senare samma kväll…Klicka nedan bilden på->>Läs mer

När man fått en tanke i huvudet är det svårt att släppa de. All teori måste testas så efter att Ida hämtats hos en kompis vid sju drog jag iväg till sjön mellan Järlåsa och Vittinge. Väl på plats vid halv åtta började jag med att mäska upp två platser vid en liten brygga.  Jag kramade knytnävsstora bollar av Sutarkungens blandning spetsat med smaksatt majs som är fem gånger så dyr som vanlig majs. Jag spred efter råd ut över en yta stor som ett pingisbord. Sen var det dags att börja knyta tackel. En man som fiskat i andra änden av sjön kom förbi för att se vad jag höll på med. Det slutade med att han stannade och fiskade med mig till 22.15! Trevligt med sällskap. Ganska snart kom de första sutarbubblorna! Bubblorna gick i långa band i vattnet när de bökade upp majskornen på botten. Ibland lyfte de flötet. Olidligt spännande. Det skulle ta till halv tio innan en satt på kroken efter säkert femtio mothugg i luften. Så svåra att kroka. De tar ett majskorn och trycker sönder det och sen spottar resterna. Väldigt lite tid till krokningen. När fisken satt gjorde den en rusning som en havsöring. 20 meter på två sekunder mot ett näckrosbälte. Grymt stark fisk. Det skulle bli en hel del trixande bland näckrosorna innan den kunde håvas. En jättefin hane på 1,777 kg och 51 cm! En praktfisk. Överlycklig och taggad för nya försök. När vi stod där simmade det förbi en karp på runt 7 kilo precis framför fötterna. Otroligt mäktig fisk som verkligen utstrålade styrka. Nästa mål är siktat! Bonden som sålde fiskekort hade talat om för mannen jag fiskade med att det fanns karpar på över 10 kilo i sjön.


180608 Tillbaks till sjön

Det var svårt att släppa tankarna på bubblor som sakta steg från botten när sutarna letade mat och spänningen i att veta att när som helst kunde en bra fisk bjuda upp till dans.  Det fick bli en ny tur. Ola hade för mycket att göra på jobbet, men lyckades till slut komma loss och det skulle han inte ångra. Vi drog till sjön och väl framme satt Håkan från igår redan på plats.




H
åkan hade metat sen tre och bara lyckats lura upp stora mörtar, 11 stycken, trots att sutarbubblorna var där. Jag hade med min specialmäskblandning och genast ökade frekvensen på bubblandet när den kom i. Vi riggade och sen började väntandet. Rätt var det var när Ola slappnade av och var lite ofokuserad högg det stenhårt på hans spö. Det flög nästan ur handen. Tyvärr gick fisken men Ola var i chock över kraften i hugget. Han hade inte väntat sig något sådant. Senare funderade vi om det var en karp som fastnat på kroken. En stund senare lyckades jag bärga en fisk på runt 1.2 kilo. En riktig fighter den också som jag hade fullt sjå att hålla borta från näckrosorna.



Dagens hugg och fisk stod Ola för. När jag skulle hämta min jacka i bilen vid niotiden högg det på hans spö. Fighten blev episk och han fick kämpa hårt med nerskruvad broms för att hålla fiken borta från alla intrasslingsmöjligheter i vattnet.
Efter en stund fick han upp den största sutaren hittills.  Ola var både skakig, adrenalinstinn och lite rädd för fisken där han krampaktigt skulle hålla den ålhala sutaren. Vägd passerade den två kilo strecket och var därmed vår största så här långt på 2045 gram. En praktfisk som snabbt fick simma tillbaks. Det var en mycket nöjd Ola som genast började planera nästa pass.
180609 Tredje gången gillt och ny art!
Metardemonen har flugit i både mig och Ola. Vi kunde inte släppa de fantastiska sommarmetes kvällarna vi haft så det fick bli en tredje tur till samma sjö vid samma tid på jakt efter sutare.



Ikväll var det annorlunda. Det var inga sutare som gick upp och vältrade sig i ytan som tidigare kvällar men bubblorna fanns där.
Vi mäskade och kämpade. Jag gick ner i krokstorlek till 8:ans krok enligt råd. Första nappet var en sutare som drog ner i botten och gick loss. Sen kom en annan sorts napp.  Flötet höjdes och när jag gjorde mothugg satt en fisk. Det visade sig vara en riktigt grov ruda! Vägt visade min våg 1.39 kg. Gränsen för silverrecordfisk låg på 1,4 kilo för arten! Stor lycka och grym fisk.


180611 Tufft fiske i sjön
Lite inspirerade av alla karpfiskefilmer som gåtts igenom under veckan och en del nya inköp på samma område gav jag och Ola oss tillbaks till sjön igen. Jag hade övat på att knyta hair-riggar och sätta på floating boilies mm. Jag riggade ett laxspö och satte det i ett nappalarm. Det fick fiska själv medan vi gav oss i kast med sutare och ruda. Det var bra mycket kallare den här kvällen med en otäck nordlig vind. Vår kompis Håkan kom och pratade en stund innan han bestämde sig för att testa en annan del av sjön där det inte blåste så mycket. Jag vet inte hur det gick. 14 grader och 21 i vattnet. Fisken var inte alls igång. Ola hade köpt halvgrams flöte och med det lyckades han lura upp en sutare på ungefär 1.1 kilo. Återigen en hane. Vi har inte fått någon hona än på våra metesturer. Vi såg lite bubblor och försökte allt möjligt för att få fisken att nappa men utan resultat. Antagligen var det nog mycket försiktiga rudor. Konstigt var också att det blev bubblor på ytan varje gång man kastade ut, något som jag inte uppmärksammat tidigare. Ska kolla om det håller i sig. Det kom inte heller några sil och åt mäsk vilket det hade vimlat av tidigareVi fiskade till 21.15 sen var vi rätt frusna och lite uttråkade. Vi packade ihop karpspöt och resten av utrustningen och åkte hem. Nya tag med mer fokus nästa gång.

Kommentarer

  1. Hej Erik!
    Kul läsning. Har du fortsatt fiska i Mörtsjön? Jag tänker försöka efter att ha läst ditt inlägg. Något mer tips du kan ge?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du vill bidra med en kommentar, var vänlig signera med ditt namn: