Flugfiske | En bom satte stopp för fisket i Testeboån- då fick det bli lite regnbåge istället!




Har en längre tid varit sugen att fiska strömvatten igen (Älven besökte vi i tisdags) och då mindre sådana med flugspö. Bestämde mig för att fara till Testeboån, och började vid ett ställe som har många fina nackar och strömmar. Fiskade av där på någon timme, men no fish! Okay, då tar jag nästa ställe som också är kanonfint och där jat fått harr tidigare. Men när jag var nästan framme så var bommen till platsen stängd, sådant stör så in i helvete! Men jag förstår varför de låser, folk åker och tippar

sin skit både här och där. Borde vara fängelse för sådant beteende. Jag lessnade ur och drog upp till klubbsjön hur som helst. Blåste kraftig när jag kom ner till sjön, men skruvade ihop spöt och riggade en förtyngd grön fluga, drog ut lina och la ut flugan. Testade att dra in flugan tokfort och en fisk nöp i direkt, och gick omedelbart upp en härlig saltomortal. Efter en stunds strid så lät den sig ledas in i håvgarnet. Ett kast en fisk, ibland är det lätt! 10 minuter senare samma visa, en fisk i samma size, men då jag redan hade en upp så tog jag in den så fort jag bara kunde, och till min lycka släppte den alldels intill kanten. Hoppas han klarade sig vattnet är som sagt varmt nu och för mycket mjölksyra gör att fisken inte återhämtar sig även om man hjälper den på traven genom att föra den fram och åter i vattnet. Beslöt mig för att åka hem, en upp och en som följde med ända in var nog bra för idag! Fiskens vikt låg runt 1,8 kg!





Kommentarer