Gavleån | Äntligen lite spöböj!



En eftermiddag vid hemmaån

Länge sen jag skrev och lade upp nåt här, men idag kommer ett inlägg - ta i trä!

Då jag slutade tidigt på jobbet i dag och fiskesuget var enormt så fanns det inte mycket att göra än att hoppa i neoprenet och ner i den tvågradiga Gavleån. Kanonfint flöde, och en gråspräcklig himmel samt en lufttemp runt 8 grader gjorde att man var förväntansfull. De första rundorna gav inget, och hann med en fika med kompisar som kommit ner för att morsa. Inte förrän de gett sig hemåt, runt 14-tiden så gick jag längst upp i poolen, en riktigt bedrövlig hemgjord apa(typ) med en decimeter lång vinge satt i änden på tafsen. Då det inte hänt nåt under de timmar som förflutit var man lite "ofokuserad" och det hade börjat bli kyligt om tårna!


Gung
Men så kom det där man väntat på, en skön bugning i Greys klingan och fast fisk. En stark gynnare kämpade på hyfsat innan jag fick den in till land. Den glittrade i takt med mig, ett lila stråk efter dess sida  skvallrade om regnbåge, även dess huvud påminde om båge. Men är fortfarande lite osäker(Syns inte så bra på bilderna tyvärr, men antar det är en h-ö! Prick 60 cm mätte fisken som var i riktigt bra kondition. Någon timme och ett par koppar kaffe senare så gjorde jag ett par rundor till, och en betydligt mörkare firre bet över samma fluga. Blir alltid lyrisk över vår vackra å och dess invånare!

Kommentarer

  1. Härligt att se öring i Gavleån! Finns det några andra platser nära/i gävle att fiska öring efter förutom de ställen du har skrivit om?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du vill bidra med en kommentar, var vänlig signera med ditt namn: