Kusten | Äntligen kustfiske!



Hade bestämt mig för att vika den här lördagen åt att besöka kusten för att se om någon
vinteröring fanns på plats. När jag parkerade bilen dök gode vännen och tillika
bloggkollegan Christoffer "Mackan" Makaroff upp(vi hade surrat om att träffas innan),
lite hurtigare än mig då han färdades på cykel. I januari? Ja den här vintern är skruvad
idag var det dock bara 3-4 + grader och svaga vindar samt en gråmulen himmel.
Fisket började inget vidare, borttappat drag efter ett par kast gjorde att modet
sjönk något. Men efter ca. trekvart gick jag upp på land för att "ladda" om med nåt
nytt i änden av linan. Men när jag kom upp till vår plätt där ryggsäckarna stod,
alldeles i skogskanten så bestämde jag mig. Efter en blick på mitt flugspö så grep
jag tag i det och lämnade spinnspöt och vadade åter ut i det kalla vattnet igen.
Fiskade med fluga i ca 10 minuter, innan jag fick till ett sånt där sjukt fint utlägg.

Lät min fluga som bestod av en "pattegrisen" i rosa vila en stund på ytan för att
sjunka igenom ytfilmen. Sedan börjadejag ta hem flugan i rätt snabba drag,
hann precis tänka  - fan nu gick flugan in i nåt skräp men vid nästa dragning
kom det där härliga gunget.!!! Dessvärre uteblev mothugget och efter några
gung och en vattenvirvel såvar fisken försvunnen! Neeeeejjjjj. Fiskade ett par
timmar till  men inte ett liv. Mackan hade nåt pet på draget han också men
inget som ville med upp.

Nya tag - i morgon!

Kommentarer