Kusten | Äntligen!

Kom ner till vattnet vid 12-blecket den här lördagen! Svaga vindar
krusade vattenytan som dessvärre blåste frånlandsvind. Nåväl, en
fisketur är alltid en fisketur. Riggade min gamla trotjänare Scierra
pike 9 fotare, och vadade ut bland de hala stenarna. Fiskade av
en yta, förflyttade mig sakta och kastade avbåde framför och bakom
 mig mot land. Det är ju rätt ofta de trycker ända in mot land och nu
 med bra vatten så varför inte. 



Ställer mig intill en sten och börjar lägga ut fluga rakt ut mot öppna havet,
men skymtar då en krusning i vattenytan bortanför den sten jag står.
Måste vara fisk tänker jag, och vänder mig om. Kastet blir bra och en eller
två dragningar så är det fast fisk på den orangea pattegrisen jag fiskar med.
Ingen stor firre, men en prickig på ca. 45 cm återfår friheten snabbt.
Himla skönt att bryta nollan med flugspö vid vår kust!




Kommentarer