Älvprofilen| Torbjörn "Tobbe" Lindqvist - publicerad 2010

Älvprofilen – en artikelserie om sportfiskare vi ofta möter vid älven i Älvkarleby och som kanske inte bara är duktiga sportfiskare utan även  positiva och färgstarka personligheter. Min tanke är att jag under kommande höst och vinter kommer att kontakta några för att intervjua dem om deras historia, en sorts minibiografi. Innehållet kan bli lite av varje men kommer givetvis att kretsa kring sportfisket och främst det fiske som bedrivs vid älven efter lax och öring.

Tre laxar på sju kast i Älvkarleby! det är det första jag kopplar samman med denne färgstarka älvprofil. Detta utdrag kommer från en artikel skriven av Bernt Moberg i GD den 11 juli 2008:  "Torbjörn Lindqvist, från Strängnäs, lyckades med bedriften att fånga tre laxar på sju kast i Älvkarleby i lördags. Passande nog tog Torbjörn sina laxar samtidigt som fiske­tävlingen Laxtrofén genomfördes för första gången. Med sammanlagt 31,68 kilo lax tog han hem de 15 000 kronorna i första pris. 94 fiskare deltog i tävlingen, elva laxar fångades varav tre alltså togs av en och samma fiskare.   

Jag växte upp i Lista som ligger en bit utanför Eskilstuna, hade en jakt o fisketokig farfar som släpade med mig i skogen och även till Hjälmaren där man satt och metade abborre.. Blev lite äldre började jag fiska i Mälaren vid Kvicksundsbron, åkte dit varje dag efter skolan, fick hur mycket borre som helst där.
  

Favoritfisket
 Nu är det fisket efter Lax o Öring som gäller för hela slanten, särskilt laxfisket.. En fisk som jag alltid kommer komma ihåg, är faktiskt en fisk som jag gav bort till en kille som hade sin son med sig när det var fallens dag 2009. Vi var på Notön ovanför Sand och fiskade, det var en kille som fiskade där med alltför klena grejor o drog på en lax, var hans första lax någonsin, fisken simmade ner på utsidan av Rabben o killen visste inte vad han skulle göra, då hjäpte jag honom med lite goda råd hur han skulle få vänd på den... Laxen kom in till land och vi skulle håva den, då kommer det en kille o tar tag i tafsen o ska dra in den, laxen lossnade ju givetvis. Killen blev så jävla jätteledsen" alltså han som drillat fisken" tror han fällde en liten tår. Sa åt honom att han säkert skulle få på nån mer.. Tre kast senare får jag på en lax som väger ca: 10 kg ,landar den o går upp till killen, säger att han får den för jag tyckte så synd om honom, då är jag säker på att han fällde en tår..  

Älvkarleby
 Började fiska här 1997. Tror att jag fiskar minst varannan dag när det är säsong. Det finaste strömvatten jag varit vid är Torne Älv helt fantastikt. Fiskar ju både med flug Scierra MPA 14,8 fot o spinnspö BFT Strike Sakura 12 fot.. Fiskar med 0,60 som huvudlina upplindad på en Shimano Calcutta TE 700 som tafs använder jag 0,50..Flugor jag använder mest är enkla glödhäckar eller grönhäckar till laxen. Största lax jag fått är en på 22,6 kg o största öring 11,6 kg. Vet faktiskt inte, men jag fick min nittonde lax över 15 kg i somras..  

Vad krävs för att bli en duktig laxfiskare
 För att man ska bli en framgångsrik laxfiskare måste man ha känslan o tålamodet, en sak som är viktig, storlek på flugan o hastigheten på sänket, kan vara ett litet helvete att hitta rätt sänke ibland. Jag fiskar helst på Körsbärsudden, där möter laxarna våra flugor för första gången när dom stiger från havet, som regel är fiskarna i väldigt fin kondition även senare på säsongen.. Det bör gå minst 300 kubik och uppåt, 400 kubik är nog ett optimalt flöde, tycker att älven fiskar som bäst när det börjar bli 20 grader i vattnet..  

Öringsfisket -
 Har blivit sämre, tror det beror på en mängd med olika faktorer som inverkar, nätfisket, predatorer, foderfisket, mindre med smolt som sätts, tror man måste titta på allt som en enhet för att kunna hjälpa öringen. Mvh/Tobbe  


Kommentarer