Älvprofilen - Micke Malm

Älvprofilen en artikelserie om sportfiskare vi ofta möter vid älven i Älvkarleby och som kanske inte bara är duktiga sportfiskare utan även positiva och färgstarka personligheter. Min tanke är att jag under  kommande höst och vinter kommer att kontakta några för att intervjua dem om deras historia, en sorts minibiografi. Innehållet kan bli lite av varje men kommer givetvis att kretsa kring sportfisket och främst det fiske som bedrivs vid älven efter lax och öring.

Snabb sportfiskare

Ett namn som ofta dyker upp i listorna över de som fångar både grov och många öringar under en säsong i Älvkarleby är Micke Malm från Skutskär. Hans ringa ålder till trots(31)så är han en av älvens mer rutinerade sportfiskare.Under de tre år som jag fiskat i älven så har det slagit mig att den här killenkan verkligen fiska havsöring, inte tal om annat.En annan hobby som denna
vattenälskande kille pysslar med är att åka riktigt fort över vattnet med racerbåt.

Malmen år 2010 med hårig kompis i Årvara(Agnes)


Fulufjället

Micke växte upp i Skutskär och hans hemmavatten är  Älvkarleby och Dalälven.
Han började fiska
öring/röding på fulufjället i Dalarna vid 3 års ålder och sedan har fiskeintresset fortsatt att växa.
Och de arter han helst fiskar är havsöring samt det underbara fjällfisket efter öring-röding.


Dessa fina öringar som vägde 4,5 kg vardera drog Micke på rodden år 1991 när han var 12 år! Ingen dålig fångst det.


Första årskortet
1990 hade Micke årskort för första gången i Älvkarleby, fisken på bilden tog han  i Bagarkurvan och den vägde 3,5 kilo. -Jag var blott 10 år när jag började fiska själv i älven, berättar Micke. -Tidigare hade jag fiskat en hel del med pappa på rodden så totalt sett har det nog blivit nästan 20 år med ett par års uppehåll berättar han.De minnen av fisket vid älven som etsat sig fast mest är från mitten på 90-talet, då jag lyckades landa 3 laxar mellan 4-10 kg och en öring på 5,5 kg på samma dag berättar Micke.


Fiskeminnen

- Jag kommer också ihåg första gången jag var nere själv, ungefär 10 år gammal och fick en öring på egenbunden tubfluga, det var i september månad och blåsigt och kallt.

-Jag stod mitt på Korallen när fisken nappade, Öringen vägde 4,5 kg. -Detta är sånt man aldrig glömmer säger Micke med ett leende.- En annan fisk från älven var en öring på 9,3 kilo som jag lyckades lura i kanalen, den ligger också högt på min lista över fiskar man minns.

Vår- och höstfisket


Micke fiskar mest under våren och hösten och det blir då runt 4-5 pass per
vecka och
2-5 timmar brukar vara den normala längden på fisketurerna.
Spinnfiske är det som han använder sig av för att fiska öring i älven, ett spö
i längd om 11-12 fot och en Amassaduer ser till att öringarna får det jobbigt
när Micke är på jakt vid älven. 0:50-0:60 mm nylonlina är de lintjocklekar man
oftast hittar på hans spinnrullar.
 
Vänstra bilden en 8 kilos öring från bagarkurvan(-93)
och den högra en 9 kilos från kanalen(-93).
Finaste fiskevattnet är Gimån i Jämtland tycker Micke. Hans favoritfluga är glödhäck i olika varianter - De funkar alltid säger Micke. Hur ser då Mickes öringstatistik ut? Jo som nedan:
  1.   9,3
  2.   8,0
  3.   8,0
  4.   7,5
  5.   6,8 och sedan neråt.
Men laxen då Micke?
- Mitt personbästa på laxen ligger på 14 kilo, men en av de starkaste minnena jag har är när jag fiskade på Korallen med ett 9-fots spö och en 20+ gick på. Jag var nog bara 13 år och den  stora laxen avgick tyvärr med segern men en grym fisk var det. -När det gäller laxfisket så är mitt favoritställe vid lågvatten bagarkurvan och runt 120 kubik utan tvekan berättar Micke. - När det gäller öringen så är optimala förhållanden 250 kubik  och 8 gr,  mulet å lite regn i luften då trivs jag. Micke fiskar gärna i Årvara och kanalen.


3 Kilos från 2010





Ditt recept för att bli en duktig öringfiskare Micke?

- Lägg ner mycket tid älven, sen är det en viss teknik å fiska strömmande vatten. Det gäller att tänka till lite där, testa mycket och fiska på det man tror på.´

Tycker du att öringfiske blivit sämre? - Jo nog har det blivit sämre men jag tror att det är på väg att bli något bättre igen.Större utsättningar av fisk samt ett höjt minimimått på öringen skulle göra mycket för återväxten på öringstammen tror jag. Och med dessa slufraser tackar vi Micke och önskar honom skitfiske i framtiden!

Tony Berggren 2010-11-17


Kommentarer