Från arkivet: Gävleöringen hösten 2009















Årets upplaga av Höstöringen - kustfisketävlingen efter havsöring -
avgjordes under rätt fina förhållanden vädermässigt. Dagen började
med sol men övergick i mulet, lite duggregn och pålandsvind, ca
6+ i vattnet, med andra ord fina förutsättningar för ett bra fiske!












Magnus söker öringen på spetsen av Billudden!
Ampa och jag påbörjade fisket strax efter klockan åtta på söndagsmorgonen,även fjolårsvinnaren av Höstöringen Andreas Klargård var på plats.
Fisket var trögt men vädret var härligt under tidiga förmiddagen,
en sol som faktiskt värmde trots att vi är så långt in i oktober.
Men inte förrän solen gick i moln framåt lunchtid hade Ampa dagens
första hugg, dessvärre släppte fisken nära land, en blänkare på ca 1,5kg.
Tyvärr gick även Ampas spö sönder men det fixade min
gode fiskekompis med eltejp, pinnar från skogen! Skam den som ger sig!



























Jag begav mig längre ut, nämligen till spetsen och där var det rätt hårda
vågor som fick det vita skummet på vattnet att stänka omkring sig.
Jag parkerade på en plats som såg bra ut, gjorde ett kast och
när draget var på väg tillbaks in genom det vita skummet så känner jag
till min förvåning att det är minnsan fisk på, ett antal ettriga knyckar
fortplantade sig genom klingan.

Dessvärre visade det sig vara en liten blänkare på runt 40 cm, men fisken tackar för
sig innan jag hinner landa den! Kul trots allt att se att fisk finns det.
Både Ampas och min öringkontakt kom när solen försvunnit.

























Även Andreas Klargård som vann 2008 års upplaga hade fiskekontakt
men inte heller den ville med in till land. Den enda som lyckades ta en
fisk den här dagen var Ulf Stegeman som åkt hit från Falun för att tävla
i havsöringsfiske.




Ulfs fisk vägde 1,4 kg! Grattis till segern i årets upplaga av Höstöringen!
Ingen mer fisk vägdes in denna höstdag!




I år deltog 12 stycken sportfiskare, ett litet antal men gemytet på dessa
tillställningar går inte att ta miste på! Skoj att träffa lika tokiga människor
och tillsammans jaga efter silvret!




Sist men inte minst ett tack till sponsorerna,
Sportfiske i Gävle samt Kjell Bohlin www.dragformar.se!


På återseende vid kusten snart!

Kommentarer