Från arkivet: Gävleöringen våren 2009

En viss förhoppning att årets upplaga av Gavleöringen
skulle ge fler landade och invägda fiskar blev inte mer än
just det en "förhoppning"!



















Jag, Nicke, Kjell och Ronny hade beslutat oss för att ge det tidiga
gryningsfisket en chans!
Min väckarklocka ringde redan klockan 03:30 denna söndag! Efter lastning av bil så begav jag mig iväg mot Nickes hus! När vi var klara hos honom satte vi fart mot kusten!
Såg verkligen ut att bli ännu en vacker dag, men med lite stackmoln här och där!



Jag på började fisket vid 05:15 i vikarna som vätter mot Sågarbo ,
men inte ett liv! När klockan var runt halv ett så tog vi siesta för
att orka med eftermiddagen!



Eftermiddagen var lika tungfiskad även den! Rapporter från Billudden sa att
fisket var lika dåligt även där! Nicke Och Kim begav sig längst ut på Långsandsörens
spets vid badplasten! Nicke lyckades där kroka och landa en öring på strax över
kilot och längden 49 cm.















Även Kim hade ett par hugg men landade inget! Dagens otursgubbe denna dag var Ronny som hade flera hugg men ingen ville fastna! Själv fick jag en lite öring på 15 cm som returnerades.






När Nicke , Kjell och jag beslöt oss för att åka över till Billudden på sena
eftermiddagen där prisutdelningen skulle hållas så piper min telefon till!!



Ampa hade precis tappat en öring vid landning, men då han inte hade
någon håv med sig försökte han backa med fisken mot land men precis
intill land så ruskar 1,5 kilosöringen på sig och fisken är borta! Trist Ampa!








När vi anländer till Billudden var det glest mellan sportfiskarna, flera hade provat men gett upp och åkt hem! Men det fanns en som lyckats i det tröga fisket, Magnus Dahl drog en öring ute vid Billhamn fast på norrsidan! Fisken vägde 1,94!


Detta räckte till totalsegern i årets upplaga av tävlingen!
I första pris fick Magnus en Ambassadeur 5500 C3 som Abu ställt upp
och sponsrat med samt tre fina Gruff drag, samt ett usb minne
från John Bauergymnasiet!



























På en andraplats gick Niclas Hahne in med en öring på 1,04!
























Ett fint spinnspö från Berras sportfiske i Gävle samt tre stycken
fina Gruffdrag samt ett USB minne från John Bauergymnasiet fick
Nicke för sitt kämpande i jakten på de tröga öringarna!










En kille som imponerar stort på mig är tävlingens yngste deltagera Sebbe Molenaar från Överboda!



I dag slet sjuårige Sebbe
hårt tillsammas ned sin pappa Peter "Molle" Molenaar vid Billudden för att kroka en öring! Kast efter kast gör Sebbe, och när
det trasslar ibland så testar han att reda ut problemen själv först
innan han blandar  in pappa! Idag har han även kommit underfund med hur man gör betesknuten!



I dag lyckade Sebbe tyvärr inte kroka någon öring men väl en
spigg så ett pris gick även till honom för yngste deltagaren i tävlingen!
Men Sebbe vet hur man drillar och landar öring, det har han gjort
i Älvkarleby tidigare


45 sportfiskare deltog i tävlingen som avslutades 1900!


Sist men inte minst vill jag tacka alla deltagare som så envist kämpade
trots ett trögt fiske! Sedan så jag också rikta ett jättetack till mina sponsorer som skänkt mycket fina priser till tävlingen! Dessa är ABU, Berras i Gävle, Dragformar.se, samt
John Bauergymnasiet i Gävle!




Med vänlig hälsning och på återseende !



Tony


Kommentarer