Höst i Årvara - men öringen var svårflörtad den här dagen!

Calle och jag fiskade ett par kvällstimmar i Årvara - va tänker ni, Tony brukar
alltid fiska vid fasta?? Hehe, riktigt skoj och fiska på nåt annat ställe ibland och
fasta fisket finns ju kvar om inte PG och grabbarna jämnat det med marken!
Nåväl, började fiska med sänke och snurra, testade också lysstav men inget verkade
intressera höstöringen.









































När jag fastnat i den steniga botten några gånger bestämde jag mig för att testa plåt, sagt och gjort.  Jag knöt på en 32 grammare toby-kopia och kastade ut! Draget hamnade så fint i den yttre strömfåran och när draget började närma sig land igen då blir det tvärstopp. Yes!! Tänker jag, men glädjen blir kortvarig då jag med tanke på fiskens uppförande inser att det är en ansenlig brax som fastnat på draget!


Calle med spöböj - hade kunnat vara drillning av fisk men detta var botten den här gången!
Vi fortsatte fisket, Calle och jag satt i botten ett antal gånger men ju mer vi fiskade
ju mer känsla för fisket i Årvara fick vi. Roger Mellberg kom också ner, tror han gjorde tre
kast innan första fisken var ett faktum. En öring på 2,5 kilo som missat lite vid hugget och
satt i kinden på fisken, så den återbördades i älven. En stund senare får jag hugg, och nu är
det en öring, men en blänkare i mindre storlek! Snabbfoto och tillbaks i vattnet med den.
Nåväl vackrare fiskar få man leta efter!





Sedan fick Mellberg två fina gösar, men varken Calle eller jag hade nåt mer hugg denna kväll.
När jag släppt av Calle i Bomhus så tog jag vägen genom stan, och det var mycket folk som fiskade gös i stan. Såg flera fångade gösar på mellan 2 och 3 kilo. Kul att de är på gång igen!


Fin gös från Gavleån, vikt 3 kilo! Grattis!



Kommentarer