Två fiskar på på fyra kast ikväll, men ingen ville med upp!

Mötte upp fiskepolarna vid älven strax efter klockan sex den här ljumma septemberkvällen.
Ett finfint flöde gjorde att det riktigt luktade fisk nere vid fasta fisket. Ampa och PG var redan på plats,men hade ännu inte haft nåon fiskekontakt. Jag satte ihop mitt spö och dagen till ära provade jag lysstav samt  en 50 grammare som kastvikt var perfekt med tanke på att jag nu ställt undan de tyngre rullarna och nu fiskar med en Ambassadeuer 6500 C3 och 0,45 lina!


Jag gick ner till vattnet och gjorde ett kast, allt kändes mycket bra, fin gång på grejorna över den steniga och nu ganska linbelamrade botten. Vevade in och gjorde kvällens andra kast, hamnade precis i en strömkant och betet hinner precis börja röra sig när det bli tvärstopp, fisk säger jag till Ampa,,,nej säger han måste vara linor! Men linor rör inte på sig och mycket riktigt så börjar det gunga rejält! (Se filmklippet, först lite film på Svedda som drillar i söndags!)
Dessvärre släpper den här firren efter en stunds stångande!






Efter den här pulshöjaren så gick jag och knöt på en ny tafs samt apterade en ny lysstav.
Sedan tillbaks ner till vattner och ett nytt kast, fiskar av ytan, god bottenkontakt men inget napp. Vevar in igen och sedan ett nytt utlägg, återigen hinner betet bara börja röra på sig innan det blir tvärstopp och jag känner i de korta ettriga knyckarna som följer att nu måste det vara en öring som tagit min lysstav. Blir nog lite ivrig, för fisken släpper rätt kvickt! Men hur som helst himla skoj. Två fiskekontakter på 4 kast är ju helt okey! Resten av kvällen förbli lugn och det landas ingen fisk vid fasta fisket. 2,5 timmars fiske var över vid halv nio och det fick avsluta en härlig stund vid älven.

Kommentarer