Ännu en säsong till handlingarna! Nu laddar vi flugaskarna inför 2011...

Oktober, röda och gula löv i träden samt på marken skvallrar om att vintern inte är alltför långt borta. Det är delvis med en känsla av saknad som man går mot den kalla, vita årstiden.


Säsongen har varit lång trots allt, med öringfiske i april, nötandet efter laxen som aldrig ville dyka upp från mitten av maj, intensiva kvällar i juni – juli då man stod på pass vid älven i väntan på hugg från älvens konung


I augusti tog laxsäsongen slut lika abrupt som den startade, teorierna om varför säsongen blivit som den blivit var yviga och det många trodde var att den extrema vintern som var boven i dramat!  Vi får hoppas att det var så, och att ordningen är tillbaks redan kommande år.


Även om min säsong inte varit 100% så får jag summera den så här, 6 laxar som tillsammans uppnått den facila vikten av ca. 42 kilo, de två största vägde 10.7 och 10,2!

Av dessa släppte jag tillbaks en lax på runt 6 kilo! Har även fått en del havsöring, de största på runt 3 kilo!
Catch & Release  på 99% av fångsterna här, havsöringen är alltför hårt beskattad i mina ögon i de flesta älvar och då kan man lika gärna släppa tillbaks dom.




När nu det vita pulvret snart lägger sitt vita täcke över oss och sjöarna får ett täcke av is så hoppas jag vi kan se tillbaks på ett underbart fiskeår/ nämligen säsongen 2010! Det jag kommer sakna mest är kamratskapet vid älven! Ha det bra i idet vänner!

Tony!

Kommentarer