Söndagsförmiddag i Ljusne

Kom fram till Ljusne strax efter klockan 6, Nicke, Jonny, Muhr och Malm var redan på plats. Turbinen var helt stängd, istället kördes en hel del vatten genom två luckor i kraftverket. Detta fick mig att påbörja fisket uppe vid smedjan som ligger strax nedanför kraftverket. Började med bombarda och fluga, men ingen respons
från firrarna så jag skruvade på en snurra istället. De grabbar som stod brevid mig hade en riktig huggsexa under ca. en halvtimme då det nappade hej-vilt på deras skeddrag, så jag bytte återigen bete men när jag var klar med detta såvar det tydligen slut
på nappandet.

Kenth Hallberg från Ljusne kom ner och gjorde mig sällskap, och det tog inte många kast förrän han hade fiskekontakt. Jag bytte återigen till bombarda och en röd tub,och då högg det.
Fisken var runt kilot och släppte intill land vilket var lika bra det. Nu lossnar det tänkte jag, men tji! Det var det närmaste landad fisk jag kom denna söndag.
En stund senare drog Kent en fin
lekfärgad höstöring på en bit bra mycket över tre kilo. Kent återutsatte fisken efter fotot.


Kent Hallberg, Ljusne med lekfärgad höstöring






































Nicke och Muhr gav sig ut på träkistan vid snötippen, och där ute hade de flera
kontakter med fisk på sina skeddrag. Nicke lyckades bäst och fick sig en fin öring
på en bit över två kilo!


Nicke vadar i Ljusne

Nicke med fin höstöring från Ljusne strömmar

När klockan var tolv så var det dags för mig att fara hemåt, och jag som lovat svärmor en fin öring på hennes födelsedag, tji fick jag! Nu blir det en vecka med mycket fiske, har plockat ut en semestervecka så det bli mycket frisk luft kommande vecka, samt förhoppningsvis någon fin öring!

Skitfiske på er!



Kommentarer