Älvkarleby| En lång kväll vid älven avrundades med personbästa på havsöring - vikt 7,0 kg!

Kom fram till älven vid 16-draget denna blåsiga och gråmulna söndag i början av juli.
Började med att gå ner till mitt naturliga habitat , nämligen fasta fisket. Där var Jalle, en av
mina kompisar från huvudstaden, han hade precis tappat en fin lax, uppskattad till 15+
då tafsen brustit! Trist, men det händer!


Jag bestämde mig för att testa hällen, och sagt och gjort så tog jag mina grejor
och gick dit men det blåste om än mer där. Så till slut hamnade jag på Korallspetsen,
även Roger Blomqvist och PG-Mårtensson var på plats och där det var lite lä i alla fall.

Yngve Bergström hade dragit en lax på 7,4 kilo tidigare så det kändes som ett bra val.
Rätt lugnt med folk först men till slut var vi nog en 10 -12 som nötte på båda sidor av
spetsen! Vid Holgers nacke på fastlandsidan fiskade Göran Gillberg och han 
kunde
med Peter Boströms hjälp landa en fin lax på 10,5 kg! Grattis till den Göran!

































Vattenföringen var helt okey, låg nog runt 375 kubik och med lite variation upp
och ner under hela kvällen. Men fisket gick på sparlåga, mest aktivitet var det
nog på Holgers, både Svedda, Roger var i fisk där men som inte ville med ända in!
Roger tappade även en senare på kvällen.En som också fiskade på Korallspetsen
var Michael (L) Axberg som drog på en fin firre som utförde några akrobatiska
luftsprång som fick många av oss att tvivla på om den satt rätt, dvs. kroken i
munnen på fisken! Men den satt klockrent och den präktiga fisken drog vågen
till hela 13,5 kilo! Grattis till den!




































Samtidigt som Axberg landade sin fightade Roger Blomqvist en fin lax på Holgers,
men den gick! Det var inte Rogers kväll ikväll, då han tappade ytterliggare en firre
innan kvällen var slut. Snart Roger sitter den! Kvällen var lugn när det gällde
fiskekontakter, Peter Boström drillade också en fisk på Holgers men den valde
att kliva av efter en resa utmed älven.


Hikmet och jag slog följe i den nedre poolen strax ovanför hängbron men inte
mycket hände där. När det var ca. en timme kvar såg vi att det var tomt på
gubbhyllan så vi gick dit. Efter en stunds nötande så kände jag att nu nappar
det, och mycket riktigt så började spöt buga så där härligt. Lax nr två kanske
kommer nu hann jag  tänka innan fisken började ge sig iväg utmed botten
uppströms. Hikmet kom ner med håven och kunde landa fisken. Vid första titten
så tänkte jag att fisken var så mörk men det visade sig att den hade ju prickar
över större delen av kroppen, med andra ord en havsöring!
Och vilken fantastisk fisk sen. 84 cm och 7 kilo är mitt personbästa!







|En något svettig men fan så lycklig Tony med 7 kilos öring|





















































Efter detta packade jag ihop och gick över hängbron för att väga och skriva in fisken,
hinner bara över och då ringer telefonen. Det är en glad Hikmet som lyckats landa en
lax sedan jag gått därifrån, skoj mannen, skönt efter alla timmar vid älven! Vid invägningen *
stöter jag ihop med en annan glad fiskare, Sebastian Håkansson som landat sin första lax någonsin och en rejäl bit på 13 kilo visare det sig. Han tog den vid kanalinloppet! Stort grattis!!


                                                 |Sebbe med sin 13 kilos lax och Hikmet med årets första lax på 6,8 kg!|
 





Kommentarer