Krönika | Sportfisket - några tankar i vintermörket!

<>
 

Sportfisket ger en så otroligt mycket! Inte minst många nya vänner som man kanske aldrig hade stött ihop med om man inte haft det gemensamma intresset. Man träffas vid vattnet, fiskar ihop, snackar över nätet via sociala nätverk under mörka vinterkvällar när fisket går lite på sparlåga.


En del blir vänner livet ut, en del har man en mer säsongsbetonad vänskap med men hur som helst är det fantastiskt skoj! Vårt intresse är fint på fler sätt när det kommer till att knyta nya kontakter, dels är det spridningen över åldrar, samhällsklasser, etnicitet och inte minst kön! På senare tid har flera tjejer klivit fram och upptäckt hur kul det är att fiska och det behövs! Jag tror och hoppas att denna trend kommer att fortsätta att öka i takt med att fler tjejer syns i olika medier och inte minst i fiskepressen.


I och med att jag började med den här sajten för snart sex år sedan så fick jag en hel del nya vänner,
och många av dom har jag en bra kontakt med. Sedan har jag stött på en del sportfiskare som tittat
snett på mig av olika anledning, det har varit allt från att röja bra fiskeplatser vid vår kust, samt att
man klubbat någon matfisk ibland trots att man förespråkar c & r. Men jag anser att det är upp till
var och en om man vill behålla sin fångst men fiska med insidan. Tyvärr är det inte alltid folk förstår
det och själva snacket om c & r blir en fråga om man är bov eller hjälte. Detta tycker jag är trist.
Låt den som tagit sig en eller ett par fina fiskar njuta av detta, se inte ner på dem som väljer att
behålla sin fångst.


Om man nu är sportfiskare men gillar att äta fisk ska man då inte få behålla en eller ett par?
Det bästa sättet är att vara en god ambassadör för oss sportfiskare är att själv agera på ett
förnuftigt och för fisket bra sätt. Genom att prata bakom folks ryggar gör inte vårt gemensamma
intresse roligare utan allt får en besk eftersmak som inte hör hemma bland oss.

 
Och varför inte räcka ut en hjälpande hand till de människor man stöter på vid fiskevattnen runt om i vårt avlånga land och hjälpa dom till rätta när man ser att de vill ha tips och råd. 

Att vara ”nybörjare” vid ett vatten som exempelvis i Älvkarleby är inte alltid så skoj!  Så i stället för att sätta näsan i vädret så kanske man kan hjälpa dessa (och förhoppningsvis)  blivande sportfiskare till rätta! Ett gemensamt nyårslöfte kanske, som skulle göra vistelsen vid våra vatten ännu trevligare!

Kommentarer