Fiskepsykologi

Hur många gånger har man inte under en dag, då fisket är dåligt frågat sig själv varför?  Hjärnan går på högvarv och teorierna avlöser varandra på löpande band. Mina fyra senaste fisken har varit just sådana. Två pimpelturer och två anglingar ligger nu och gnager i mitt huvud och frågan är just vad det beror på. De två första turerna var det lågtrycket som stod i centrum för teorierna, de andra två kanske hade med månställningen att göra. Jag vet inte hur det ligger till, dock vet jag att resultatet inte varit bra.
 
Idag var en sådan dag då det kändes hett redan då jag satt mig i bilen. Jag och Micke skulle ut på en havsvik och angla. Vi var ute tidigt och satt ut 21 don på lite olika djup, solen gick upp runt 08.30 och det såg ut att bli en kanondag. Platsen var het, riktigt het. Micke skröt om alla monstermadames som kommit upp här och stället är även känt för att hålla riktigt grov abborre. En fällning!! Det var det enda, inte en fisk på isen.



Strax efter kl. elva var jag tvunget att lämna isen och Micke för att åka och jobba. Inte det smartaste draget av mig att meddela chefen på mitt gamla jobb att jag nu är ledig ända tills en bit in på januari. Som tur är har hon överseende med mitt fiske, så jag kan börja sent och jobba eftermiddag. I några dagar har jag känt mig riktigt hängig och haft feber på kvällarna men på morgonen när jag vaknar är jag alltid lika pigg. Så har jag hållit på den här veckan; klivit upp tidigt som fan, åkt och fiskat, jobbat och sedan legat halvt död hela kvällen. Varje morgon, lika pigg. Jag tror att vi sportfiskare har ett så kallat ”fiskemedvetande”. Jag tror inte, jag vet!


Det spelar ingen roll hur plikttrogen man är, hur sjuk du är, stressad, bakis, trött ect, du har alltid tid för fiske oavsett, i mer eller mindre dos. Kanske du städar fiskeförrådet, binder en fluga eller kollar efter nya platser eller bara fantiserar om det. Det finns alltid inom dig. Det följer dig genom dag och natt, tunga som lätta. Detta är något jag tycker att vi skall vara stolta över. Det är en drivkraft som förgyller tillvaron och jag är övertygad om att den kraften även lyfter fram våra andra bra sidor. Hur det än är så känner jag att fisket är någonting jag kan luta mig mot, det gör mig trygg att veta att det alltid finns där. Fisket är min gud kan man säga, med en ovillkorlig kärlek.

Även denna kväll skall jag lägga mig ner och tycka synd om mig själv i några timmar innan jag somnar, för att återigen imorgon vakna, sätta mig i bilen på väg ut på isen, sådär härligt taggat med en känsla av att fisket kommer att bli något utöver det extra.

Kommentarer