Pimpel | Vinterns första röding fiske!

 
Idag var det premiär fiske efter röding. Platsen för dagens fiske var Stugsjön på Arbrå fvo. Jag hade med mig bla Mikael Östlin och Ljusne profilerna Thomas Larsson och Victor Gustavsson. Under resan upp mötes vi av ett snö fall modell kraftigare! Men fiskas skulle det ju och bra röding väder var det.


Fisket började klockan 8 och alla var spända då det utlovats fin röding i sjön. Dock tog det en stund innan det så sakta började röra på sig och en och annan ströfisk fick syna isen. Efter ca 20 minuter började det röra sig runt mig då först Thomas drog en röding på ca 7 hg och kort därpå var det Mickes tur med en på 8hg.

Vid den tiden började jag skruva på mig, beslutet blev att röra på mig lite och valde en ny plats och styrde också om utrustning till ett beprövat tackel med röd blink och en själv lysande krok.

Det visade sig vara ett lyckat drag och det högg tag i grejerna omgående! Tyvärr slet den sig lika fort. Jag blev kvar på platsen då det alltid är dumt att lämna en fisk givande plats vid röding fiske. Satt och pratade med Victor och bara en kort stund senare kände jag ett litet försiktigt knyck i linan och var mer eller mindre helt säker på att det var en borre som jäklades med mig men så fel jag hade



- När jag väl fick fast fisken blev det fart och efter en rätt livlig drill kunde jag landa dagens första, en fin röding på 7hg.




Ner med grejerna igen och 30 sekunder senare sjöng det till igen och det rullade ut en hel del lina från mitt mjuka mormyrska spö, efter lite drill ,kort och lite sedvanligt bök att styra in fisken kunde jag landa en knallröd röding på 8hg. Platsen vi valt för dagens fiske lockade ett tiotal fiskare under dagen och nästan alla på platsen fick fisk. För min del slutade dagen på fem rödingar med hem till julbordet. Har du tillfälle att besöka Stugsjön är den helt klart värd ett besök då fisken är i riktigt bra kondition och bjuder på spännande fajter.

Storleken få fisken kan ju tyckas vara ringa men med lätta grejer och tunn lina är det löjligt roligt så gör ett försök vet jag!









/Stefan

Kommentarer