Ismete | Kungligt fiske

I höstas så satt jag och Håkan bänkade framför tv:n på onsdagskvällarna då
de sände programmet Fiske lite djupare. Ett kanonbra och väldigt pedagogiskt
program med Johan Broman och Fredrik Sjöblom som programledare.
I ett program var de ute och vetikaljiggade gös med en tjej och hon fick
dubbelt så många gösar som de båda killarna fick tillsammans. Jag skrattade
och pikade Håkan att tjejer, dom kan dom! Han tog det rätt bra och vi sa att
henne skulle man ha fiskat med.

Någon månad gick och jag fick kontakt med Tony som undrade om jag ville
börja blogga här på Gävleöring. I samband med att jag började göra det så
fick jag väldigt många nya bekantskaper, främst på facebook. Kanonkul!
De flesta var män, vilket inte är så konstigt då denna bransch domineras av det.
Dock fick jag ett mail ifrån en tjej som hette Cecilia och det stod ganska snart
klart för mig att det faktiskt var ”gösdrottningen” själv som hade kontakta mig.
Jätteduktig och framförallt en ödmjuk tjej som jag är jätteglad att jag lärt känna.
Roligt att ha en tjej som förebild också, inge ont om män, man kan dock känna
sig lite ensam ibland då man som tjej brinner för en hobby som är mansdominerad.
Sedan det första mailet så har vi haft regelbunden kontakt och i tisdags var det
dags att träffas.


Vi kom till Skutskär runt åtta snåret och hämtade upp Cissi och hennes underbara
hund Bella. In med ismetespön, flytoverall samt div. prylar, de flesta märkta CWC,
eller BFT  (sådär då fick de lite gratis reklam) och vidare mot Marma. Hennes
föräldrar har för ett tag sedan köpt huset som ligger granne med deras eget och
skall nu öppna det som vandrarhem. Jättefint, och stort var det. Jag och Håkan
som är van med hyddans lilla utrymme tyckte det var skönt med en riktig hall
där alla fiskeprylar fick plats. Det blev en tidig kväll och jag sov som en stock.

5.00 ringde väckarklockan och jag var klarvaken och redo för vår fiskedag.
Alltid lika spännande att prova nya vatten. Vi var först ut på isen, som tillskillnad
från hemma var blank och fin. Bara några minuter efter att vi anlänt och börjat
bära ut spön och grejor så kom en annan fiskare. Håkan började borra ut hål
och när jag sedan går och sätter så ser jag att gubben, den andra fiskaren
borrat och märkt ut hål, 2 meter ifrån våra. Nädå, han var först påstod han.
Skitsnack! Strunt samma sa vi och borrade nya hål åt andra hållet. Han insåg väl
tillslut att han hade fel, för efter ett tag flyttade han sina saker men av ren
principsak vägrade jag att sätta i hålen bredvid där han hade fiskat.

Vid det här laget så hade Cecilias kompis Kjell Bohlin, som tillverkar gruffdragen
också anlänt till vårt gäng. Vi hade en del fällningar men de var väldigt försiktiga

och spottade mörten i de flesta fall. Håkan lyckades få två stycken, den största på
6.8 kg och Cissi fick en fin gädda runt 5 kg. Vi han aldrig väga hennes för i
samma stund fällde det igen, denna gång var det min tur och jag hade precis
hjälpt henne och var tvungen att springa. Tyvärr så tappade jag min efter ett
tags
drillande, den kändes fin, inget as men säkert runt 5-6 kg.
Det gjorde mig faktiskt inte så mycket för att bara få vara där den dagen
gjorde mig nöjd. Vi satt ute tills två ungefär för att sedan bryta och åka hemåt.
















Jag var helt slut på vägen hem men ett glädjerus fanns fortfarande kvar i kroppen. Innan vi åkte hem så pratade jag och Cissi om att det var min tur att ta med henne ut nästa gång och förhoppningsvis få visa henne lite Lakfiske. Drottningen av Lake, världens fulsötaste fisk, det kan få vara jag det då. Istället för den röda, rulla ut BFT-mattan, här ska det fiskas! HH       HNär

Kommentarer